Fact check: verminderen aardbeien de cholesterol?

Fruit heeft heel veel voordelen voor de gezondheid, maar sommige vruchten zouden een streepje voor hebben. Zo wordt van aardbeien beweerd dat ze de cholesterol verlagen. Klopt dat? Wat is hierover geweten?

Vroeger begon het aardbeienseizoen in mei, juni, maar tegenwoordig vind je binnenlandse aardbeien van maart tot aan de eindejaarsfeesten. In de warme maanden smaken ze wel iets zoeter, omdat ze dan meer van het zonlicht profiteren. Aardbeien zijn, net als alle andere vruchten, gezond. Aardbeien zijn bovendien erg caloriearm (29 kilocalorieën per 100 gram), op voorwaarde dat je ze zonder suiker of slagroom verorbert. Ze bevatten veel vitamine C (60 milligram per 100 gram): zelfs meer dan sinaasappelen, maar iets minder dan kiwi. Aardbeien bevatten ook wat foliumzuur, extra goed voor zwangere vrouwen dus.

Van aardbeien wordt al lang beweerd dat ze de cholesterol verlagen, omwille van het hoge gehalte aan antioxidanten. Spaanse onderzoekers wilden weten of je met aardbeien inderdaad je cholesterol kan verminderen. Ze zetten 23 gezonde vrijwilligers op een aardbeiendieet: ze aten gedurende een maand een halve kilogram aardbeien per dag. Voor en na die periode werden de vetten in het bloed gecontroleerd. Wat bleek? Na een maand was de totale cholesterol gezakt met 8,7 procent, de ‘slechte’ cholesterol (LDL) met 13,72 procent en de triglyceriden met 20,8 procent. De ‘goede’ cholesterol bleef ongewijzigd. Vijftien dagen na stopzetten van het aardbeiendieet keerden alle parameters terug naar hun oorspronkelijke waarde. Aardbeien hebben dus een beperkt gunstig effect op de cholesterol, zolang je er genoeg van eet en blijft eten.

Dat aardbeien gezond zijn, staat buiten kijf. Dat ze een te hoge cholesterol verlagen, moeten we met een korreltje zout nemen. Je moet iedere dag een halve kilogram aardbeien (twee bakjes) eten voor een erg beperkt effect. Ter vergelijking: cholesterolverlagende medicijnen (statines) verlagen de ‘slechte’ cholesterol (LDL) met 25 tot 60 procent. Het aardbeiendieet, zoals in het Spaanse onderzoek, komt neer op 15 kilogram aardbeien per maand. In Nederland was dat in 2012 gemiddeld 2,6 kilo.

Nog enkele aardbeienweetjes: aardbeien kneuzen gemakkelijk en beschimmelen snel. Ze zijn langer houdbaar met kroontje en onafgedekt. Je kunt ze 1 tot 3 dagen bewaren in de koelkast, en ze zijn makkelijk in te vriezen. Conclusie: aardbeien zijn lekker, gezond en caloriearm, maar hun effect op de cholesterol is zeer beperkt.