Spring naar de content

Zo wordt u een succesvolle zzp’er

Wie begint als zzp’er, gaat ondernemen. Maar hoe kom je aan klanten? Welk tarief kun je vragen? Oftewel, wat ben je waard? En wat te doen als die facturen maar niet worden betaald? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Smit

Nathalie Martina was bepaald geen groentje toen ze in 2011 begon als zzp’er in de intensieve thuiszorg. Na haar hbo Verpleegkunde en een afgeronde studie gezondheidswetenschappen wilde ze zelfs gaan promoveren. Maar na een jaar hield ze dat voor gezien. Ze was verder gaan studeren om meer inzicht te krijgen in de zorgsector. Dat was gelukt. Echter, haar hart lag toch niet bij de wetenschap. Aan bed kon ze meer betekenen, realiseerde ze zich. Dus ging ze aan de slag als zzp’er.

Ze volgde diverse cursussen. Bij de Kamer van Koophandel leerde ze onder meer wat er fiscaal en juridisch mogelijk en onmogelijk is. Ook volgde ze trainingen op het gebied van acquisitie. Zo leerde ze hoe ze zich als zzp’er moest verkopen, zodat potentiële opdrachtgevers voor haar zouden kiezen in plaats van voor een grote thuiszorgorganisatie. Maar daarmee was ze nog niet klaar. Wat te denken van haar tarieven bijvoorbeeld? Wat moest ze toch in vredesnaam voor haar diensten vragen? Wat was ze waard?

Zo’n 20 tot 30 euro per uur was vrij gangbaar, leerde ze. Wilde ze kunnen concurreren, dan moest ze niet veel hoger gaan zitten. Maar voor zo’n tarief moest ze veel, ja heel veel uren maken. Kon ze dan nog wel kwaliteit en service leveren? Was er dan nog wel geld voor haar pensioen, verzekeringen, vakantie en bijscholing? En hoe moest dat dan met al die niet declarabele uren?

Wie begint als zelfstandige zonder personeel, is goed in iets. Of het nu de softwarebouwer is die is gespecialiseerd in programmatalen als Cobol of Java, of de metselaar die naar believen een muur bouwt in halfsteensverband of in Engels verband: hij beheerst een vak. Maar van een zzp’er wordt meer gevraagd. Die moet ook ondernemen: nieuwe klanten zoeken, relaties koesteren, zijn administratie (laten) doen, financiering regelen, onderhandelen, afspraken maken en vastleggen, plannen, budgetteren. Kwaliteiten en expertise waaraan het veel beginnende zzp’ers ontbreekt.

Een administratie opzetten, uitvinden wat er fiscaal moet gebeuren of een eenmanszaak oprichten lukt vaak nog wel. Met een gesprek bij de Kamer van Koophandel of een bezoekje aan de website van de Belastingdienst is de zelfstandige in spe al flink op weg. Administratiepakketten (Snelstart, Money- Monk, Exact Online) zijn er te over en de tijd dat eenpitters waren aangewezen op grote, dure accountantskantoren is ook voorbij. Met dank aan de vele zzp’ers die een eigen administratiekantoortje zijn begonnen.“De essentiële hygiënefactoren voor iedere ondernemer,” noemt Esther Raats-Coster deze basisrandvoorwaarden. Volgens haar zijn dat niet de belangrijkste obstakels. “Dan praat je toch over zaken als acquisitie, het binnenhalen van nieuwe opdrachten, onderhandelen en netwerken. Die heb je niet zomaar onder de knie.”

Hoe kan het dat het ondernemerschap veel zzp’ers zwaar valt? Durieux wijst op het gemak waarmee iemand tegenwoordig zelfstandige kan worden. “Een bezoekje aan de Kamer van Koophandel en binnen een kwartier ben je ondernemer.” Dat klopt. Maar de belangrijkste verklaring voor de startproblemen ligt in het feit dat loondienst op de arbeidsmarkt nog steeds de maat is. Voor de meeste beginnende zzp’ers is het zakenleven terra incognita. In loondienst was hun bedje gespreid.

De complete zzp-handleiding van Jan Smit leest u in de HP/De Tijd die nu in de winkel ligt. Lees hem hier digitaal, of sluit hier een voordelig (proef)abonnement af.