Taylor Swift is niet gratis, maar kiest na breuk met Spotify wél voor Apple

Het worden zo mogelijk nog spannender tijden voor Spotify. Een tijdje terug schreef ik hier over de artiesten die er niet langer voor uit hun stoel komen, waaronder Taylor Swift. Zij deed wat velen voor haar nog niet durfden, ze voelde zich beledigd door de ‘fooi’ – zoals ze het bedrag noemde waarmee Spotify Amerika’s meest succesvolle artiest van dit moment afscheepte. Taylor Swift verdient geld als water en kan het zich permitteren om commerciële wereldmachten weg te sturen.

In dat eerdere artikel over Spotify maakte ik al melding van de aanstaande introductie door Apple van een muziekstream-service. De streaming-techniek haalde het bedrijf binnen met de overname van Beats, inmiddels is besloten dat er met dezelfde techniek een tweede merk naast komt: Apple Music.

De op dit moment meest waardevolle onderneming ter wereld – dat is Apple door z’n beurskoers – vond het concept van digitale-muziek-in-je-broekzak met iTunes en de iPod uit maar ziet het marktaandeel van downloads inmiddels elke dag verder teruglopen, veroorzaakt door streaming-services als Spotify die Apple tot voor kort niet had.

In de honderden miljoenen broekzakken en in tassen en op vele tientallen miljoenen tafels en bureaus is Apple intussen met iPhones, iPad, iMacs en MacBooks wereldwijd ruimschoots aanwezig en het bedrijf kan een nieuw product of service in een paar dagen wereldwijd uitrollen. De deals met de muziekmaatschappijen had Apple als eerste, ze zijn nu ook geschikt gemaakt voor het streaming-concept.

Als Apple besluit om al die honderden miljoenen klanten in één klap kennis te laten maken, wat is er dan niet beter dan een gratis proefperiode van een paar maanden? Zo gaat het dan ook gebeuren. Maar eerst moest er een akkefietje worden opgelost met Taylor Swift. Dat Apple iets wil weggeven is zijn probleem; Taylor Swift is niet gratis en dat had Apple natuurlijk kunnen weten.

Ze schreef een open brief, nam het daarin vooral ook op voor minder succesvolle collega’s en werd op haar wenken bediend: Apple betaalt ook tijdens de gratis proefperiode alle artiesten.

Door deze discussie werd ook duidelijk dat Apple tussen de 71 en 73 procent van zijn inkomsten doorbetaalt aan rechthebbenden: de muziekmaatschappij, artiest, componist, tekstschrijver, en dergelijken. Die gratis proefperiode gaat Apple dus een hoop geld kosten. Maar de concurrentie, zoals Spotify, nog veel meer.