Adblocker en Sourcepoint: de wapenwedloop om internet-advertenties

Omdat praktisch niemand wil betalen voor inhoud op het internet zit er voor uitgevers niet veel anders op dan veel advertenties te plaatsen op hun pagina’s. Waar de surfer dan weer van baalt: die zet een advertentieblokker op zijn browser. Deze week slaan de uitgevers terug: zij gaan software gebruiken die de advertentieblokker zelf weer blokkeert. Een mini-oorlogje dat draait om de vraag of er geld te verdienen is op internet door traditionele uitgevers.

Het probleem met het ‘gratis’ internet speekt al twintig jaar. Geen enkele uitgever kan zich veroorloven niet aanwezig te zijn op het internet maar geld levert dat niet op, althans niet genoeg om de kosten te bestrijden. Dan de site maar volproppen met advertenties en pop-ups, is dus het devies. Daar wordt nieuws lezen op internet niet leuker van en dus zijn er altijd mensen te vinden daar een antwoord op verzinnen: advertentieblokkeerders. Er zijn er inmiddels duizenden in omloop, de bekendste is wel het Duitse Adblock dat inmiddels wereldwijd door meer dan 300 miljoen internetters wordt gebruikt.

Adblock houdt overigens niet alle advertenties tegen: het bedrijf verdient zijn geld door tegen (forse) betaling advertenties van bepaalde bedrijven (Microsoft is er een van) wél toe te laten. Volgens enkele uitgevers, die weigeren te betalen, is dat een vorm van afpersing. Het is in het verleden dan ook al enkele keren tot een proces van uitgevers tegen Adblock gekomen, maar de uitgevers verloren keer op keer. En dus verdienen zij geen geld met hun advertenties omdat die niet meer gezien worden.

Een oud-topman van Google, Ben Barokas, is nu met een oplossing gekomen die door steeds meer uitgevers wereldwijd wordt omarmd: hij heeft de software gemaakt, Sourcepoint, die het uitgevers mogelijk maakt om Adblock en andere advertentieblokkeerders te detecteren op de computer van de gebruikers. Als dat het geval is, dan wordt de inhoud van de pagina niet getoond, tenzij de gebruiker Adblock uitschakelt en dus de advertenties op de site te zien krijgt en (hopelijk) aanklikt.

We kunnen van een ware wapenwedloop tussen uitgevers en consumenten spreken. Als Apple in de herfst de nieuwe versie van de iPhone uitbrengt, zit daar waarschijnlijk een eigen adblocker ingebouwd. Uiteraard doet Apple dat om het surfplezier van de gebruiker te verhogen, maar het is ook een rechtstreekse aanval op grote concurrent Google, zo ongeveer de enige partij op het internet die wel veel geld verdient aan advertenties.