Zo schrijnend is de parkeerchaos in New York

Klagen over dure parkeertarieven, in vaak ook nog eens smalle garages, dat is in Nederland inmiddels gemeengoed geworden. Dat het allemaal nog veel doller kan, bewijst New York. Nergens in de wereld is de parkeerchaos zo groot als in Manhattan.

Astronomische parkeertarieven gaan daar gepaard met een gebrek aan openbare parkeergelegenheid en een hoge bevolkingsdichtheid, waardoor het vinden van een parkeerplaats voor de auto in de Big Apple een merkwaardig fenomeen is geworden. Want van de financiële crisis is in Manhattan, in het hart van New York al geruime tijd niets meer te merken. Iedere maand rijzen nieuwe wolkenkrabbers naar de hemel, de straten zijn drukker dan ooit en parkeren is vooral ten zuiden van Central Park vrijwel onmogelijk. Wie denkt dat er een fortuin te verdienen is met de verhuur van appartementen en bedrijfsruimten, moet de parkeerkosten in Manhattan eens nader onder de loep nemen. Een half uur de auto stallen in het Meatpacking District of in trendy SoHo kost zomaar 15 tot 20 dollar. Dit geldt voor parkeergarages, maar ook voor het beperkte aantal plekken in de openbare ruimte.

In het weekend is parkeren gelukkig iets goedkoper – behalve rondom Broadway. Wie van alle gezeur af wil zijn, koopt een maandkaart waarmee de auto in de eigen wijk gestald kan worden. De kosten daarvan bedragen tussen de 400 en 2.500 dollar, afhankelijk van de plaats waar het voertuig stilstaat, of het wordt bewaakt en of het overdekt staat.

Sinds enkele jaren lijkt er een nek-aan-nek race gaande tussen de duurste parkeerplaatsen en de luxe appartementen die overal uit de grond lijken te schieten. Als een fraai appartement in de Upper West Side of in de buurt van Park Avenue 5, 10 of 25 miljoen dollar kost, dan doet de prijs van een dure parkeerplaats er ook niet echt meer toe. Veel New Yorkers hebben ook meerdere auto’s en dan loont het om naast een luxe accommodatie op de 56e verdieping ergens in Manhattan ook een paar parkeerplaatsen in een garage om de hoek te hebben.

Net zo slecht gesteld is het voor bewoners en werknemers die tussen het Meatpacking District en het Financial District moeten zijn. Hier zijn veelal geen parkeergarages en in smalle straatjes zoals Christopher Street, Leroy Street of ten zuiden van de Holland Tunnel kan alleen langs de weg geparkeerd worden. Daar komt bij dat de straten eenmaal per week gereinigd worden en dan wordt de straat geacht leeg te zijn. Wie daar geen gehoor aan geeft wordt genadeloos weggesleept en dat kost dan weer makkelijk 375 dollar. Kort voordat de gemeentelijke reinigingswagen zijn werk komt doen, zit iedereen al met draaiende motor in de auto, om meteen na de reiniging weer een legale parkeerplaats in te nemen. Dat lukt niet altijd. Omwonenden van nabijgelegen straten zoeken eveneens een parkeerplaats, net als de verkopers van kebab, falafel en hamburgers, die hun verkoopwagen ook graag op een winstgevende plek willen stallen.

Het mag niet verrassend zijn dat met man en macht wordt getracht de schaarse parkeerruimte te optimaliseren, waarbij de oplossing variëren van parkeren in metalen steigers langs kantoorpanden, tot op carwash gelijkende installaties die auto’s middels robotparkeren naar een vrije plek brengen. Vooral in het zuiden van Manhattan zijn sinds een paar jaar robotparkeergarages te vinden. De eerste werd in 2009 geopend op Baxster Street. Bij het binnenrijden van de garage rijdt de chauffeur simpelweg op een loopband, waarna de auto verdwijnt achter een sluitende roldeur. Als de computer overtuigd is dat de auto goed in de lift past – hij biedt ruimte aan voertuigen tot 5,20 meter, wat ongeveer 95 procent van alle voertuigen is – wordt deze afgesloten met een rolluik en daalt de lift af, waarna de wagen gestald wordt in een stalen frame. De garage biedt plek aan 70 auto’s en dat klinkt niet veel. Maar met parkeertarieven van ten minste 25 dollar per uur is het niet moeilijk te begrijpen waarom geautomatiseerde parkeergarages toch zo winstgevend zijn.

Voor de gebruikers van Manhattans eerste robotgarage is een veilige parkeerplaats de maandelijkse huur van 500 euro meer dan waard; een grotere luxueuzere wagen kost zeker 750 dollar per maand. Dan zijn de gele taxi’s van New York helemaal niet zo een gek alternatief.