De oneerlijke concurrentie met NOS-clickbait: een overzicht

Enkele weken geleden stuurden hoofdredacties een brandbrief aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) over de oneerlijke concurrentiepositie van de Nederlandse Publieke Omroep. De NPO wil namelijk meer gaan inzetten op online, terwijl de private nieuwsmedia ‘hun economische fundament’ juist hier moeten ziet te vinden, zo valt te lezen in de brief.

“In de strijd om het publiek is de NOS met haar apps op smartphones en tablets bijna marktleider, zonder dat het aanbod zich onderscheidt van het nieuwsaanbod van private nieuwsorganisaties”, schrijven de hoofdredacteuren in hun brief.

Dat de journalistiek onder druk staat is algemeen bekend. Een affaire als die rond Trouw-journalist Perdiep Ramesar liet afgelopen jaar nog eens zien dat de noodzaak tot scoren ten koste kan gaan van kwaliteit en controle. Dat merk ik zelf, en ik zie het bij collega-media.

Van commerciële belangen gevrijwaarde journalistiek, zoals de NOS die kan bedrijven, is waardevol. Nieuws is voor iedereen gratis toegankelijk via radio en tv, tegenwoordig ook via internet (hoewel dat niet gratis is). Het is ook niet te voorkomen dat de NOS en andere nieuwsorganisaties in elkaars vaarwater zitten: voor de NOS is nieuws niet een heel ander begrip dan voor RTL.

De brandbrief blijft wat dat betreft vaag over het dilemma waar publieke en commerciele nieuwsorganisaties zich voor gesteld zien. Men vindt de focus op internet oneerlijk, maar pleit niet voor een totale afschaffing. Die discussie is en blijft lastig, maar een terughoudende opstelling mag op zijn minst van de NOS worden verwacht. De mediawet is niet heel specifiek over de taakopdracht, maar stelt onder meer dat het ‘kwalitatief hoogstaande’ journalistiek moet bedrijven en naast het algemeen publiek ‘in het bijzonder aandacht voor kleine doelgroepen’ moet hebben en ‘onafhankelijk is van commerciële invloeden’.

Van de NOS mag je dus wat anders verwachten dan andere media, omdat zij zich niet hoeven te richten op scoops en scoren, maar kunnen focussen op – ik noem maar wat – gedegen onderzoekjournalistiek en verslaggeving. De NOS hoeft online niet op ‘bezoekersaantallen’ en ‘Facebook-viraliteit’ te selecteren, maar op urgentie en maatschappelijk belang. Als er iets moet zijn waar de NOS zich verre van moet houden is het ‘clickbait’, non-nieuws met ‘opmerkelijke’ berichten waar veel mensen op klikken. Vermaak met als doel clicks, en daarmee reclameinkomsten, te generen.

Zou je zeggen.

J

 

A B D

 

E F G H I J

En wat dacht u hiervan?

1 2 3 4 5 6 7 8 8 9 11 12 13 14  16 15 16A 17