Onderzoekers: luchtvervuiling in Londen erger dan gedacht

Een onderzoek naar het giftige gas nitrogen dioxide (NO2) door onderzoekers aan het King’s College in Londen toont aan dat de effecten van luchtvervuiling in de Britse hoofdstad vele malen erger zijn dan men dacht. Het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt aan de gevolgen van de smog die in Londen optrekt is twee keer zo veel als was voorspeld. Elk jaar sterven er ongeveer 9500 mensen aan de gevolgen van de vervuilde lucht.

De vervuilde lucht tast de longcapaciteit aan. Kinderen ondervinden hier de meeste problemen aan, omdat ze minder longcapaciteit dan volwassenen hebben. Naast het aantal sterfgevallen worden ook velen ziek door de NO2.

Rode dubbeldekkers
Een grote boosdoener zijn de rode dubbeldekkers, vrachtwagens en auto’s die op diesel rijden. Het is volgens de onderzoekers dan ook niet verrassend dat sommige van de meest vervuilde gebieden in Londen (Marylebone High Street, the City of London, Hyde Park, en King’s Cross) zich dicht bij een grote weg bevinden. Gebieden als Bryanston and Dorset Square ondervinden de meeste problemen. In de bekende winkelstraat Oxford Street werd in 2014 het hoogste gehalte aan NO2 ter wereld gemeten, aldus The Guardian.

Gek genoeg neemt Londen al diverse initiatieven om de vervuilde lucht tegen te gaan. Taxi’s zonder CO2-uitstoot, bijvoorbeeld, en  strenge controle op het aantal bouwmachines en hijskranen in de stad. Toch moet er volgens activisten meer worden gedaan om de vervuiling terug te dringen.

Sinds 2008 moet de lucht in lidstaten van de EU voldoen aan de zogenaamde PM2,5-grenswaarde, wat fijnstofdeeltjes betreft die zo groot zijn als 2,5 micrometer. In Londen is het gehalte PM2,5 en NO2 in de lucht, het hoogst van heel Engeland. De Britse regering stelde in 2010 dat er zo’n 50.000 mensen vroegtijdig sterven door luchtvervuiling. Het Europese totaal is 430.000 vroegtijdige sterfgevallen, gemeten in 2011.