Spring naar de content

Sex sells? Integendeel!

Het marketingprincipe sex sells’ is welbekend, en aan de effectiviteit van menselijk naakt in productreclame mag geen twijfel bestaan. Wat trekt nu meer de aandacht dan een schaars geklede dame of heer in een commercial?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rowie van der Vliet

Onderzoekers aan de Ohio State University vergeleken maar liefst 53 onderzoeken en kwamen tot de conclusie dat seks en geweld helemaal niet verkopen. Verleidelijke poses en ontblote lichamen trekken zeker de aandacht. Alleen iets té veel. Seksuele elementen in een reclameboodschap leiden de aandacht juist af van het product dat verkocht moet worden. Uit de 53 onderzoeken met in totaal 8.489 deelnemers waardeerde een aanzienlijk deel de reclame-uitingen mét naakte mannen en vrouwen minder, dan ze de uitingen zónder naakt waardeerden. (Lees het onderzoek hier in pdf.)

De onderzoekers registreerden een aantal factoren: het onthouden van het product, de houding van de klant tegenover het merk en koopgedrag. Wat blijkt? Als er seks in een reclame voorkwam onthielden de deelnemers het product minder goed, was hun houding tegenover het merk negatiever en werd er minder snel overgegaan tot kopen. Dit geldt voor zowel product placement als advertentiecampagnes. De onderzoekers ontdekten ook dat commercials die werden uitgezonden in een reclamebok met ontblote lichamen en geweld minder snel leidden tot een daadwerkelijke aankoop, zelfs als de reclame in het desbetreffende blok zelf geen bloot of geweld bevatte.

Actiefilm
Seks verkoopt dus niet, en geweld al helemaal niet. Gewelddadige reclames of product placement in een actiefilm blijken het minst effectief. Deze vorm van adverteren werd het slechtst beoordeeld door de respondenten. De advertenties werden niet goed onthouden, en de bijbehorende producten slecht verkocht.

Wat reclamemakers het best kunnen doen? Hun producten aansmeren in familievriendelijke reclames en in films voor alle leeftijden. Behalve als het gaat om erotisch waar. Daar blijken knappe vrouwen of mannen dan wél weer bij te helpen.