Spring naar de content

Luxereizen naar Griekenland impopulair? Alles behalve

Dat niet alle Grieken even blij zijn met het medio juli bereikte akkoord over nieuwe steun van de landen uit de eurozone, is een understatement. Maar voor hoteliers, bar- en restaurantuitbaters en de vele andere Hellenen die hun brood verdienen in de toeristenindustrie blijft de schade waarschijnlijk beperkt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Het aantal hotelreserveringen is flink toegenomen sinds het akkoord van 13 juni. Eind juni, begin juli zaten de Griekse hotels nog op een min van 20 procent. Inmiddels zijn er indicaties van een sterke toename. “Het ziet ernaar uit dat we alweer op hetzelfde niveau zitten als vorig jaar rond deze tijd en misschien zelfs wel iets daarboven,” jubelt Aris Ikkos, directeur van SETE, de Griekse vereniging van toeristische bedrijven, maandag in The Wall Street Journal.

Het toerisme is een belangrijke pijler onder de Griekse economie. In 2014 was de sector goed voor 17 miljard euro aan inkomsten, 9,5 procent van het bruto nationaal product. Indirect, dat wil zeggen inclusief bestedingen in winkels, bij de vele oudheidkundige ruïnes en andere toeristische attracties bedragen de revenuen zelfs 45 miljard euro.

Om een bankrun te voorkomen besloot de Griekse regering in aanloop naar het referendum tot ingrijpende maatregelen. Grieken mochten vanaf 29 juni dagelijks maximaal 60 euro pinnen. Beelden van lange rijen wachtenden bij pinautomaten en soms gewelddadige demonstraties tegen een nieuw akkoord zorgden voor een flinke daling van het aantal reis- en hotelboekingen.

Grieken op vakantie-eiland Lesbos in de rij voor een pinautomaat van de National Bank of Greece.
Grieken op vakantie-eiland Lesbos in de rij voor een pinautomaat van de National Bank of Greece.

De pin-limiet van 60 euro bleek uiteindelijk alleen bestemd voor de Grieken zelf. Toeristen en andere buitenlanders konden wel ongelimiteerd geld uit de muur halen. Maar dat laatste drong lang niet overal door.

Ook voor veel Nederlanders had Griekenland afgedaan als vakantieland. Bij reisorganisatie TUI Nederland, marktleider met merken als Arke, Kras en Holland International, halveerde het aantal boekingen in de aanloop naar het referendum. Na het akkoord veerde de belangstelling weer op. “Ten opzichte van de periode rond de besprekingen is er sprake van een stijging met 40 procent. Vergeleken bij vorig jaar zitten we zelfs op een plus,” zegt een woordvoerster.

Vooral de vraag naar luxe reisaccommodaties neemt flink toe in Griekenland. Volgens Daniel Farrar van Switchfly, een toonaangevend Amerikaans bedrijf in wereldwijde reserveringssystemen voor onder meer hotels en luchtvaartmaatschappijen, ligt de vraag naar luxe onderkomens bijna een kwart boven het niveau van vorig jaar. De prijzen voor dit soort accommodaties zijn flink gedaald, met soms wel 15 procent ten opzichte van 2014.

Onderwerpen