De bruisende zoektocht naar Freddy’s Chair(wo)man (**)

Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: Freddy’s Chair(wo)man.

Nadat Freddy Heineken in 1983 werd gekipnapt vertelde hij: “Frank Sinatra belde na mijn vrijlating. Why didn’t you call me?” Van een invloedrijke kennissenkring was die ouwe Heineken niet wars. Ruim dertig jaar later komt jong ondernemend Nederland samen in hotel De L’Europe – met wijn en (Heineken)bier.

Net de familie von trapp: Francois-Leon Van der Velden, Actrice Miryanna van Reeden , Meno Born (Vlnr.)
Net de familie Von Trapp: Francois-Leon Van der Velden, actrice Miryanna van Reeden & Menno Born (v.l.n.r.)

In de zogenaamde Freddy’s Bar van het vijfsterrenhotel wordt iedere derde vrijdag van de maand een nieuwe chairman aangewezen, de ambassadeur van hotelbar. Of chairwoman, natuurlijk. Het is in Nederland (nog steeds) treurig gesteld met het aantal vrouwen in topfuncties: 10 procent van de bestuurders is vrouw, en 9 procent van de raden van bestuur wordt ingenomen door dames. De verhouding man-vrouw in Freddy’s Bar zal zo 70-30 zijn geweest.

De afgelopen editie viel op de vierde vrijdag van de maand. Foutje in de agenda van de nieuwe chairman: visagist Marc Lubach. Hij had het symbolische sigarendoosje overgenomen van cosmetisch arts Annebeth Kroeskop, zij had haar agenda naar verluidt beter op orde.

o sapperdiosia ondernemer Johny Heuckeroth, Kleding Tycoon Marc Kooiman, Vincent de Croock & Zangeres Laurien Verstraten (Vlnr.)
Ondernemer Johnny Heuckeroth, modeman Marc Kooiman, Vincent de Croock en zangeres Laurien Verstraten (v.l.n.r.)

Hoteldirecteur Vincent de Croock: “We zoeken iemand die aan het profiel van de founder van dit hotel voldoet, Freddy Heineken. Iemand die ondernemend is, succesvol, en er goed uitziet.” Ah, vandaar de keuze voor cosmetisch artsen en visagisten.

De heer of dame die de functie bekleedt, zal zijn of haar relaties kennis moeten laten maken met de bar. Kandidaat Menno Born, directeur van Dior Nederland, haalt een uitspraak van Heineken aan: “Ik verkoop geen bier, ik verkoop warmte. Hierom draaide het in mijn ambassadeurschap, echter had dit niet langer dan een maand moeten duren anders was ik failliet gegaan.” Geen medelijden. Hij zoefde die avond hij naar huis in zijn klassieke Rolls-Royce.

Ook de eerste Chairman, Francois-Léon Van der Velden, directeur Glamourland, had zijn huiswerk gedaan. Hij citeerde Heineken: “Als ik niet zo klein en lelijk geboren was, dan was ik nooit zo leuk geworden.”

De nieuwste Chairman is Marc Lubach. Net als Heineken kent hij de kracht van goede marketing, en gaf zijn relaties een tasje mee met Lubachs favoriete producten. Huidproducten. 70 procent voor haar, 30 voor hem.

Eindoordeel:
Een succesvolle ondernemer netwerkt. Bij voorkeur in een vijfsterrenhotel. De bartenders mochten wel iets meer lachen, zou Heineken zelf hebben gezegd. Zijn meest succesvolle marketingtruc was per slot van rekening de lachende e’s. 
tompoes2

Marc is deze maand de sigaar: Annebeth Kroeskop, Marc Lubach & Vincent de Croock (Vlnr.)
Marc (m) is deze maand de sigaar. Naast hem: voorganger Annebeth Kroeskop en Vincent de Croock.