Spring naar de content

Binnenkijken: een barok boetiekhotel, redelijk ‘in your face’

Van een bezoekje aan het woonatelier tot gluren bij de buren – iedere week gaat HP/De Tijd op zoek naar opmerkelijk ontwerp en waardevol woonadvies. Deze week: een in your face barok boetiekhotel.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Lorenzo van Beek en zijn partner openden in 2012 hun eerste boetiekhotel in een grachtenpand genaamd ‘Huys van Leyden’. “Dat hotel heeft een landelijke stijl. Buitenlandse gasten verwachten in een historisch grachtenpand vaak overdaad. Daarvan is in Huys van Leyden wel sprake, maar het kan altijd meer. Toen kwam dit tweede pand op ons pad en besloten we er een boetiekhotel in barokke stijl van te maken.” Het gebouw stamt uit 1644, destijds de meest voorname woongracht van de stad met mooi uitzicht op de sleepbotenhaven. Tot zestig jaar geleden had een familie hier een aquariumwinkel, (‘De halve stad heeft hier zijn goudvis vandaan’) daarvoor is het altijd een woonhuis geweest. Van Beek en zijn team stripten het pand volledig. “Je kon vanaf de begane grond zo naar boven kijken, het was één groot gat. Mijn partner dacht wel eens ‘Waar zijn we aan begonnen?’ maar de hele tijd had ik het uiteindelijke plaatje in mijn hoofd.”

Ontbijtzaal 1.1
De ontbijtzaal van het boetiekhotel. Het wandmeubel is van massief marmer met bladgoud.

In your face
In maart van dit jaar opende ‘De Barones van Leyden’, het kleinste viersterren-boetiekhotel van ons land. Bij binnenkomst valt de stijl goed op. “De barok is nogal in your face ja. Tien grote kroonluchters, marmer, antiek en heel veel goud.” Het hotel is gestyled naar de tijdgeest van het pand. De sporenkap is origineel uit 1644 en op de eerste verdieping is het stucplafond bewaard gebleven. De trap is in de stijl van de 18e eeuw gemaakt en ook de voorgevel van het pand stamt uit die tijd. “Buitenlandse gasten houden hier van! De meeste gasten vinden het prachtig, maar niet voor thuis. Natuurlijk moet een hotel anders zijn dan je eigen huis, anders kan je net zo goed thuis blijven.”

Kamer 3.4
De Blauwe Kamer van het hotel. Een blauw hemelbed, blauwe meubels, blauw behang en Vermeers ‘Meisje in Blauw’. Het gaat om de details.
rembrandt etsen
De oude etsen van Rembrandt

Oude meuk van oma
Maar hoe kom je aan al dat barokke meubelair? “Ik ga langs veilingen en zoek heel veel op internet. Dan ben ik een echte Hollander hoor, het kan vast voor de helft van de prijs. De wandkast op de begane grond is massief marmer met bladgoud. Hij kostte 9000 euro, maar ik kreeg hem voor 1500. Verder staat er veel antiek, dat is geen oude meuk van oma, maar echt mooie meubelen van zo’n 150 jaar oud.” De secretaire uit 1880 fungeert als receptie, dat staat immers huiselijker dan een moderne balie. Er hangen originele schilderijen uit de zeventiende eeuw aan de muur, waaronder enkele oude etsen van Rembrandt.

Blauw
De vijf hotelkamers hebben ieder een eigen stijl.  Zo is er de blauwe kamer, met een blauw hemelbed, blauwe schilderijen (Meisje in Blauw van Johannes Vermeer) en blauw beddengoed. “Ja de thema’s hebben we tot in detail doorgevoerd.”

Kamer 2.1
De rode themakamer in het hotel.

Persoonlijke aandacht
Een boetiekhotel onderscheidt zich van reguliere hotels door de kleinschaligheid, de persoonlijke aandacht, de sfeer en de beleving. “Het is er net wat luxer, persoonlijker en beter dan in een gewoon hotel. Een gevoel dat bij de achttiende eeuw past. Met onze boutique hotels wil ik terug in de tijd. De beleving van Leiden stopt niet bij de voordeur. Alles moet kloppen. En dat doet het nu ook.”