Party with Vogue: het septembercoverfeest (**)

Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: het septembercoverfeest van modetijdschrift Vogue in People’s Place in Amsterdam.

Mode en sociale media – ze kunnen niet meer zonder elkaar. Een gemêleerd gezelschap van fashion bloggers, mode-deskundigen en PR-figuren verzamelden zich donderdag 6 augustus dan ook massaal in het hippe People’s Place in Amsterdam, waar het septembernummer van modeblad Vogue werd gepresenteerd.

Beauty's (L) Schrijfster Karin Amatmoekrim & goed gescoord (R) Winonah de Jong
Beauty’s: schrijfster Karin Amatmoekrim (L) & de door Nigel goed gescoorde Winonah de Jong

Alhoewel: het waren de VIPS die in de hippe tent werden uitgenodigd, maar de echte lucky bastards waren voorafgaand aan de lancering van de cover al welkom op de exclusieve pre-party op het dakterras van het hoofdkwartier van Tommy Hilfiger. Dat terras was voor de gelegenheid omgetoverd tot een heuse ‘fata morgana’. Niets stond de onthulling van de cover nog in de weg. Alhoewel…

Voorafgaand aan het lanceringsfilmpje, dat binnen bij People’s Place werd vertoond, vroeg Karin Swerink, editor-in-chief van de Nederlandse Vogue om ‘even niet op je telefoon te kijken’, omdat de cover al was uitgelekt op Twitter en Facebook. Weg verrassing! Duidelijk werd wie dominant was in het huwelijk tussen mode en sociale media: laatstgenoemde.

Trotse familie Imaan Hammam
De trotse familie van Immaan Hammam

Desalniettemin: wat een beeldige cover! De in een catsuit van Dior gehesen Immaan Hammam (18) spat van het papier. Wat een model een goed model maakt? “Een connectie met de fotograaf, zodat hij verliefd op je wordt tijdens de fotoshoot”, aldus Imaan, die ook al modellenwerk doet voor het vermaarde lingeriemerk Victoria’s Secret.

Fotograaf Marc de Groot vertelt een leuke tijd te hebben gehad tijdens de shoot van Imaan. “Er was altijd veel familie van haar bij aanwezig, gezellig!”

Wat een jolijt! Karin Swerink, Imaan Hammam & Marc de Groot (Vlnr.)
Wat een jolijt! Vlnr: Karin Swerink, Immaan Hammam & Marc de Groot.

PR voor jezelf
Tijdens zo’n avond als dit draait alles om de PR. Niet alleen voor Vogue, maar je maakt vooral heel veel reclame voor jezelf. Regisseur Roeland Fernhout vertelde bijvoorbeeld dat de door hem geschreven musical Waanzinnig Gedroomd  (ach nee, zit dat deuntje weer in je hoofd) later deze maand te zien is in het Delamar Theater in Amsterdam. Modeblogger Winonah de Jong (de vrouw van Nigel) lanceert binnenkort haar eigen modelijn in Milaan. En oja: de kleding van Nikkie Plessen is niet aan te slepen in Azië, zo werd ons verteld door Nikkie en haar PR-dame. De populariteit die Gerard Joling in de jaren negentig in Azië genoot is er niets bij.

Onder het genot van heerlijke drankjes, drankjes en nog meer drankjes werd er tot laat gedanst, ge-selfied en gepost. Modeminnend Nederland nam het er van.

Natuurlijk een Selfie (Creative director Vogue Nederland) Martien Mellema, Mode Instituut Bastiaan van Schaik & Roeland Fernhout (Vlnr.) ik heb zo wa, wa, waanzinnig gedroomd! (ach nee was er net van af, zit dat deuntje weer in je hoofd)
Een van de vele selfies die deze avond werden gemaakt: Martien Mellema (creative director van Vogue Nederland), mode-instituut Bastiaan van Schaik en ‘Ik heb zo wa, wa, wa’ Roeland Fernhout (vlnr)
(PR Nikkie) Liza Verheul,  PR Nikkie Plessen & (PR Louis Vuitton) Annemieke Visch-Hart (Vlnr.)
Nikkie Plessen (midden) met haar PR-dame Liza Verheul (links) en Annemieke Visch-Hart van Louis Vuitton

Eindoordeel:
Eenmaal toegelaten tot de modescene is het goed toeven en maakt het eigenlijk niet uit hoe je bent gekleed. En wat een topcover! We gaan ongetwijfeld nog veel horen van Immaan Hammam. Uiteraard moet je in de modellenwereld op je lijn letten, vandaar dat ik deze week maar twee tompoesjes uitdeel. Voor eigen bestwil.

tompoes2