Spring naar de content

Binnenkijken: het chaotische atelier van kunstenaar Casper Faassen

Van een bezoekje aan het woonatelier tot gluren bij de buren – iedere week gaat HP/De Tijd op zoek naar opmerkelijk ontwerp en waardevol woonadvies. Deze week: een constant in stand gehouden chaotisch atelier.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Marleen Hogendoorn

Een chaos. Zo is het atelier van kunstenaar Casper Faassen (1975) uit Leiden het beste te beschrijven. “Ik werk prettig met een bepaalde chaos die ik constant in stand houd. In chaos ontstaan namelijk nieuwe dingen.” Hier sluit hij zich het beste af van de wereld. “Alles moet openstaan en blijven zoals ik het heb achtergelaten.” De potten verf drogen dan wel snel uit, maar soit.

hp binnenkijken faassen potten
Een tafel vol potten, tubes en kwasten

Muntthee
Elke dag is Faassen hier wel te vinden. “Hier vindt het plaats. Af en toe heb je een mindere dag, dan ga ik naar een museum of even sporten. Maar als je in de buurt van je schilderijen bent en werkt, dan gaat het vanzelf en ontstaat er nieuw werk.” Soms werkt hij wel eens een nacht door, maar dat gebeurt minder sinds hij een dochtertje heeft. “Het leven is nu iets minder rock ’n roll, ik drink nu meer muntthee in plaats van wodka.”

Open en eerlijk
Sinds tien jaar heeft de kunstenaar zijn atelier hier in een voormalige ambachtsschool uit 1892. In 1992 werden de laatste lessen gegeven, een groepje kunstenaars kraakte vervolgens het gebouw.  De gemeente liet het gebouw in 2007 renoveren, sindsdien hebben zich er 55 kunstenaars gevestigd en doet de ruimte tevens dienst als kantoor van verschillende creatieve bedrijven. Een culturele broedplaats dus. “Het is hier open, iedereen kan bij elkaar binnenlopen, dat versterkt elkaar. Je kan gebruik maken van elkaars expertise en we zeggen eerlijk wat we van elkaars werk vinden.”

hp binnenkijken faassen overzicht
De laatste werken van Faassen

Faassen wordt een uitzonderlijk talent in de Nederlandse kunstwereld genoemd. Hij ontwikkelt in zijn jeugd een fascinatie voor de grote meesters uit de schilderkunst zoals Rembrandt en Jan van Goyen. De traditionele onderwerpen en thema’s als vanitas, naakt, portretten en stadsgezichten spreken hem aan. Vanitas zie je terug in het gebruik van materialen. Met craquelé of verzuring laat hij zijn werken er ouder uitzien. Faassen combineert schilderkunst met fotografie. Zo bestaan zijn stadsgezichten van Dordrecht, Amsterdam, Leiden en Haarlem uit een transparante laag in een schilderij. De foto is zo bewerkt dat het misschien geen fotografie meer is maar schilderkunst.

hp binnenkijken faassen stadsgezicht
Tegen de muur nog wat werken van Faassen. Links in het midden een van zijn laatste Stadsgezichten

Muzes
Net zoals andere kunstenaars werkt Faassen met muzes. “Dat werkt beter, je creëert samen iets. Het model moet zich op haar gemak voelen, dat zie je terug in mijn werken.” Hoe vind je eigenlijk een muze? “Ik kom de mijne gewoon in de stad tegen. Ik stap erop af en vraag of ik haar mag schilderen. Ze moet het natuurlijk wel eerst even overleggen met haar moeder of vriendje. Ik heb vier of vijf modellen waar ik regelmatig mee werk.” Vroeger had cabaretier Jochem Myjer overigens  in het gebouw een ruimte om aan zijn teksten te werken. Het verhaal gaat dat hij vaak kwam kijken bij Faassen als hij een mooie vrouw ging schilderen. Hij moest het licht doen, was het smoesje.

casper faassen
Een van de muzes. Foto: Anne Reitsma

Momenteel is hij bezig met een serie over een vluchteling uit Sierra Leone. “Ik probeer zijn gevoel van bedrukking tot uitdrukking laten komen. Het is een maatschappelijk beladen en belicht onderwerp, maar ik wil nagaan of ik er visueel iets aan toe kan voegen.”

Iets creatiefs
“Ik had vroeger nooit gedacht dat ik kunstenaar wilde worden, ik wilde gewoon iets creatiefs doen. Nu kan ik er m’n geld mee verdienen en hangt mijn werk op steeds mooiere plekken.” En stoppen? “Zeker niet, ik heb het gevoel dat ik nog heel veel moet doen.” Gelukkig maar.

Onderwerpen