Spring naar de content

Hier wint Cristiano Ronaldo wél van Lionel Messi

Zoals Beatles-fans en Rolling Stones-aficionado’s in de jaren zestig lijnrecht tegenover elkaar stonden en gebruikers van Windows en Apple in het digitale tijdperk online op de vuist gaan, kiest ieder zichzelf zelfrespecterend voetbalfanaat vandaag de dag voor Ronaldo of Messi. De meningen zijn verdeeld, maar de cijfers zijn over het algemeen in het voordeel van de kleine Argentijn van FC Barcelona. Behalve op de vier grote sociale-mediaplatformen, daar domineert CR7. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rick Stet

Ronaldo is verreweg de meest gevolgde sporter ter wereld, blijkt uit recent onderzoek van een Spaans communicatiebureau. De Portugees heeft 168 miljoen volgers op de vier grote sociale-mediakanalen Twitter, Facebook, Instagram en YouTube, en doet daarmee andere atleten verbleken. Braziliaan Neymar is tweede op de lijst, met een totaal van 102 miljoen volgers. Messi staat iets achter zijn ploeggenoot bij FC Barcelona met een miljoen volgers achterstand, waarbij moet worden vermeld dat de Argentijn geen Twitter-account heeft.

Vooral op Facebook kent de populariteit van Ronaldo geen grenzen. Op het platform van Mark Zuckerberg passeerde de prima donna van Madrid vorig jaar oktober de grens van 100 miljoen vind-ik-leuks, op dat moment werden daar elke minuut 54 mensen bij opgeteld. Ter vergelijking: Messi heeft op dit moment iets meer dan 80 miljoen likes, terwijl de teller bij Ronaldo alweer op meer dan 106 miljoen staat.

Echt veel moeite hoeft de Portugees niet te doen om zijn gevolg te bekoren. Zijn miljoenen volgers krijgen maar weinig voorgeschoteld. Op Facebook en Instagram zien ze Ronaldo overwegend zwoel in de camera kijken. De foto’s en filmpjes met zijn familie kunnen op de meeste respons rekenen. Op Twitter mogen de geïnteresseerden hem helpen met het beantwoorden van zijn belangrijkste levensvraag: ‘Wat is het beste kapsel?’ Goed voor duizenden retweets en favorites.

Het bereik van Ronaldo is ook bij sponsoren niet onopgemerkt gebleven. Wie door tweets van de aanvaller grasduint, komt nagenoeg alleen maar reclame tegen. De ene keer onopvallend, de andere keer schaamteloos. Het is voor de toch al niet slecht bedeelde superster een van de belangrijkste manieren om geld te verdienen, een discipline waarin hij Messi volgens tijdschrift Forbes ook al de loef afsteekt.

Messi legt het overigens niet op elk vlak af tegen zijn eeuwige rivaal. Zijn FC Barcelona is de meest gevolgde sportclub ter wereld (143 miljoen), vóór Real Madrid (133 miljoen) en het Manchester United van Louis van Gaal, Memphis Depay en Daley Blind (83 miljoen).

Onderwerpen