Eerst betaalde de NPO voor de promotie van het Koningslied, en toen weer niet

NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door zouden geld hebben gekregen voor de promotie van het Koningslied. Dat meldde de NOS donderdagochtend. De omroep baseerde zich op een overeenkomst (hier te lezen als pdf) tussen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging, opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Maar later in de middag kwam de NOS terug op dat (eigen) bericht. Uit de WOB-stukken zou bleken dat het Koningslied – dat uiteindelijk 550.000 euro heeft gekost, waarvan 150.000 euro betaald door de NPO – is gepromoot, en dat er is betaald voor ‘programmakosten NPO Radio 2 en DWDD’. De NPO betwist dat.

Om hoeveel geld het ging maakte de NOS aanvankelijk niet duidelijk. De bedragen waren weggestreept, omdat het bedrijfsgevoelige informatie betrof. De NPO gaf de stukken later alsnog vrij. Onder de zwarte markering stond geen bedrag, maar ‘om niet’, wat betekent dat er niet betaald is. Het document waaruit dat blijkt is te zien op de website van RTL Nieuws.

“Achteraf vind ik ook dat we nog eens hadden moeten bellen”, zegt NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff. “Ook al hadden we dan het risico gelopen dat ze nog steeds niks hadden willen zeggen.”