Milieu-activiste wordt gevaarlijke radicaal in Australisch lespakket

In een Australisch lespakket over radicalisering worden alternatieve muziek en milieu-activisme vergeleken met extremisme. Milieugroeperingen vallen over elkaar heen in hun kritieken en ook deskundigen in het pakket laten zich kritisch uit.

“Gewelddadige extremisten in Australië worden vaak gedreven door politieke drijfveren. Deze individuen rechtvaardigen het gebruik van geweld jegens de ander door hun superioriteitsgevoelens over andere culturen,” staat er in het gewraakte lessenpakket voor scholen, uitgegeven door het Australische ministerie van Defensie. En deze uitspraak wordt niet betwist in de casestudy die na deze beschrijving volgt.

Typische tienerrebellie
In de case wordt in detail beschreven hoe de fictieve Karen opgroeit in een beschermd gezin. Alleen begint ze na de start van haar studie te veranderen. Ze luistert veel naar alternatieve muziek en laadt zich in een links-activistische milieubeweging. Ze wordt meerdere malen opgepakt tijdens demonstraties, maar kijkt een paar jaar later terug op deze radicale periode als een ‘een typische tienerrebellie’.

De ‘Radicalisation Awareness Kit’ werd deze week geïntroduceerd door de Australische minister van Defensie Michael Keenan en zou docenten moeten trainen om uit te kijken naar tekenen van radicalisering bij hun studenten. Australische milieuorganisaties, zoals de Australian Conservation Foundation, stonden op hun achterste poten toen ze hoorden van de link met gewelddadig extremisme.

Papierversnipperaar
Gary Bouma, een van de aangehaalde deskundigen, heeft volgens The Guardian Australia afstand gedaan van het lessenpakket. Volgens Bouma was het nooit het plan om het materiaal in omloop te brengen. Al geeft hij wel aan dat de case van Karen een goed overwogen voorbeeld is, alleen in de context van iemand die uiteindelijk niet radicaliseerde. Partijleider van de Australian Greens, Richard Di Natale, riep de regering op om het pakket terug te roepen en ‘in de papierversnipperaar te gooien’.

Deskundigen, waaronder Clarke Jones van het anti-radicaliseringscentrum aan de Nationale Australische Universteit, hebben docenten opgeroepen om voorzichtig te zijn met het lespakket. Ze vergelijken ze de fictieve case van Karen met de onrechtmatige arrestatie van Ahmed Mohamed op 14 september. Een zelfgemaakte klok van de Soedanees-Amerikaanse scholier werd door zijn docent per ongeluk aangemerkt als bom. De veertienjarige Ahmed werd als een terrorist afgevoerd. Teveel focus op het thema radicalisering zou zulke misverstanden in de kaart spelen, is de gedachte. Joy Birch, de Australische minister van Onderwijs, sprak afgelopen weekend haar vertrouwen uit in haar docenten. Desondanks werd op Twitter via de hashtag #freekaren hard gelachen om de Radicalisation Awareness Kit