Hoe Michiel Muller met zijn bezorgsuper Picnic Nederland wil veroveren

Eerder maakte Michiel Muller de ANWB het leven zuur met concurrent Route Mobiel. Nu moeten de grootgrutters eraan geloven met Picnic, de online bezorgsuper die woensdag werd gelanceerd. Ze zijn het concept van bezorgsupermarkt Picnic al druk aan het kopiëren. Wie is deze ondernemer? En wat drijft hem? Een dag in de slipstream van een rasoptimist.

‘Maar wat wíl je dan precies? Heb je een voorbeeld van hoe zo’n verhaal eruit ziet?” Een dagje met een journalist in zijn kielzog: Michiel Muller heeft er zo zijn bedenkingen bij, vertelt zijn woordvoerder. Muller (51), die eerder onder meer aan de basis stond van de onbemande tankstations van Tango en de pechhulpdienst Route Mobiel, staat op het punt Picnic te lanceren, de online bezorgsuper waarmee hij Nederland wil gaan veroveren. Te beginnen in Amersfoort. Zijn agenda loopt over. Wat als er onverhoopt vertrouwelijke of concurrentiegevoelige informatie uitlekt? Wil iedereen die hij op zo’n dag ontmoet wel dat er een verslaggever bij zit? Heeft hij nog invloed op het eindresultaat?
“Michiel belt je,” belooft de zegsman.
De maandag daarop belt Muller zelf. Een aardige, amicale vent, zo te horen. Hij wil er eerst nog wel even over nadenken. Een paar dagen later geeft hij groen licht. Op voorwaarde dat hij de tekst van tevoren mag controleren op eventuele onjuistheden of vertrouwelijke informatie. Dat lijkt mij een faire deal. We prikken een dag. Hij heeft er zin in.

Amsterdam, dinsdagochtend 8.45 uur
Een non-descript kantoorpand aan de Amstel, pal tegenover het Amstel Hotel. Ik druk op de bel. Een vriendelijke dertiger doet open. Ja, dit is het juiste adres. Nee, Michiel is er nog niet, hij zit vast in de ochtendspits.

Het gehele avontuur van Jan Smit leest u hier op Blendle. U kunt hier het hele tijdschrift inzien, of hier een voordelig (proef)abonnement afsluiten.

Michiel Muller (r). Foto: Jesaja Hizkia
Michiel Muller (r). Foto: Jesaja Hizkia