Expo: niet het schilderij, maar het maken van het schilderij is kunst

Het is ’s lands meest prestigieuze aanmoedigingsprijs voor jong schildertalent: de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, in 1871 in het leven geroepen door koning Willem III. Op vrijdag 9 oktober maakt zijn achterachterkleinzoon Koning Willem Alexander in het Koninklijk Paleis in Amsterdam bekend welke vier kunstenaars de prijs dit jaar krijgen toegekend. HP/De Tijd stelt de komende dagen zeven genomineerden aan u voor. Vandaag: Maarten van Soest uit Maarssen.

Maarten van Soest (Utrecht, 1985) studeerde in 2013 cum laude af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afstudeerrichting: autonome beeldende kunst.

Over zijn werk
“Ik speel graag met de waarneming. Ik wil mensen laten twijfelen over wat ze nou eigenlijk zien. Ik hoop mensen te prikkelen om te kijken, nog eens te kijken en er vervolgens niet achter te komen wat het betekent, maar enkel vast te stellen wat ze zien.”

“Mijn interesse ligt bij het maken van het schilderij, wat je daar voor nodig hebt en de arbeid die je verricht om tot een schilderij te komen. Ik werk daarom graag op houten panelen omdat je de drager kan manipuleren. Je kan het in stukken zagen en het beeld herschikken. Dit zet de waarneming op scherp, omdat je niet weet of de afbeelding zijn originele vorm heeft behouden. De fysieke aanwezigheid van het paneel wordt zo versterkt, waardoor de afbeelding en de drager gelijkwaardig worden.”

“Ook andere materialen die ik gebruik in de breedte van mijn kunstpraktijk kunnen het onderwerp van mijn schilderijen worden. Zoals de hieronder weergegeven geschilderde stukken tape die de platen ogenschijnlijk weer bij elkaar houden. Of de geschilderde noppenfolie die nog om het schilderij heen zit, waardoor je op zoek gaat naar het schilderij achter het folie, maar je kijkt eigenlijk al naar het schilderij. Of stukken die als het ware door een perforator door het paneel gedrukt zijn die dan weer op sterren in een sterrenhemel lijken, maar ook eigenlijk niets anders zijn dan een schilderachtige truc. Eigenlijk probeer ik zo twee tradities bij elkaar te brengen: de trompe l’oeil en fundamentele schilderkunst. Twee tegenpolen die elkaar in dit geval versterken.”

“Dit alles probeer ik te verpakken in een bepaalde vorm van abstractie. De werken kunnen als abstracte schilderijen bekeken worden die naar zichzelf verwijzen, maar als je beter kijkt heeft het ook weer met de fysieke werkelijkheid te maken. De abstractie verwijst naar het schilderij, het schilderij verwijst naar het materiaal en het materiaal verwijst weer naar het maken van schilderijen. Hierdoor ontstaat er een absurde spiraal die naar mijn mening ontzettend interessant is.”

Meer werk van Maarten van Soest vindt u hier.

SONY DSC
No title (Artificial Wood #8)
SONY DSC
No title (Artificial Wood #9)
SONY DSC
No title (Formation #5)
SONY DSC
No title (Paper Cut #3 and #4)
SONY DSC
No title (Sawed #13)
SONY DSC
No title (Sawed #11)
SONY DSC
No title (Unpacked #12)
SONY DSC
No title (Unpacked #6)
SONY DSC
No title (Unpacked #10)
SONY DSC
No title (Wrapped Up #1)

Het werk van Maarten van Soest is van 10 oktober tot en met 15 november 2015 te zien in het Koninklijk Paleis op de Dam in Amsterdam

Ben je een jonge kunstenaar (student of pas afgestudeerd) en heb je tien kunstwerken die je in HP/De Tijd Expo wilt tonen? Neem dan contact op.