Studentenblad Propria Cures opent aanval op schrijver Mano Bouzamour

Het literair-satirische studentenweekblad Propria Cures lijkt, na het verscheiden van schrijvers Harry Mulisch en Joost Zwagerman, een nieuwe literaire vijand te hebben gevonden: de 24-jarige schrijver en Parool-columnist Mano Bouzamour.

Op de Facebookpagina van het studentenblad is een foto te zien waarop twee redacteuren pronken met de in een betonnen stoeptegel gedrukte handafdruk van Bouzamour, die eerder dit jaar in de zogenaamde Writers Walk of Fame werd opgenomen voor Boekhandel Scheltema op het Rokin in Amsterdam. Onder de foto staat de tekst: “Doe mee aan de Kolomkompetitie en win de handafdruk van Mano Bouzamour, die niet thuishoort op het Rokin, maar des te meer in uw woonkamer.”

Doe mee aan de Kolomkompetitie en win de handafdruk van Mano Bouzamour, die niet thuishoort op het Rokin, maar des te meer in uw woonkamer.

Posted by Propria Cures on dinsdag 6 oktober 2015

De redacteuren van het blad hebben, zoals ze zelf zeggen, ‘een allergie voor humbug, voor opgeblazen lucht, voor een verpakkking zonder inhoud.’ Gevraagd naar een reactie schrijven ze: “We hebben de hand van de heer Bouzamour uit de stoep gelicht omdat hij, en dat willen we nog even met klem benadrukken, niet thuishoort in een Writers Walk of Fame.” Ze voegen daaraan toe: “Dat je Mulisch en Zwagerman in een adem noemt: soit, je doet maar, maar laat Mano Bouzamour alsjeblieft buiten de literatuur.”

Zoals gezegd heeft Propria Cures een rijke traditie wat betreft het beschimpen van schrijvers. Zo was Harry Mulisch ruim zes decennia lang een favoriet mikpunt voor hoon en spot. Het blad zag hem als ‘aartsvijand nummer één’. Onder meer ”de literaire pretenties van de auteur, zijn egocentrisme en het feit dat hij zich veel met public relations bezighield” werden door de redactie gehekeld.

Na de dood van Mulisch was diens literaire zoon Joost Zwagerman aan de beurt. “De vervelendste schrijver van Nederland” werd door een artikel in Propria Cures zelfs met de dood bedreigd en spande kort voor zijn dood nog een rechtszaak aan tegen het blad omdat het mails van hem openbaar had gemaakt – waarna het artikel over de schrijver werd ingetrokken.