Het succes van vijf jaar Instagram in cijfers, foto’s en hashtags

Pas vijf jaar geleden richtten Kevin Sistrum en Mike Krieger het inmiddels mateloos populaire sociale netwerk Instagram op. Instagram, het platform voor visual storytelling zag in oktober 2010 het levenslicht. Het bedrijf groeide in rap tempo. Het succes in cijfers. (En hashtags.)

Foto-app Instagram werd in 2012 overgekocht door Facebook en is niet meer weg te denken uit het rijtje met populaire sociale media. Iedere smartphonebezitter of zichzelf respecterend bedrijf heeft een account. In programma’s als Holland’s Next Top Model wordt aan modellen gevraagd wie een Instagram-account heeft, want ja, zonder zelfprofilering geen carrière.

Instagram is, zeker voor popsterren, een belangrijk medium om in het zicht te blijven. Popkoningin Madonna zei in augustus van dit jaar nog tegen Entertainment Weekly: “Ik zie het als een soort kunstgalerij met mijn gedachten, dromen en wensen. Ik kan het niet negeren.”

Miljoenen en miljarden
En het bedrijf is zo’n bekende gebruiker vanzelfsprekend een geweldig visitekaartje, en goed voor veel klanten. Van de momenteel 400 miljoen actieve gebruikers op Instagram (in Nederland zijn dat er 1,8 miljoen), volgen maar liefst 50,6 miljoen mensen de momenteel populairste ster op Instagram: Taylor Swift. Kim Kardashian is goed voor 48,8 miljoen volgers en Beyoncé sluit de topdrie met een miljoen minder: 47,8 miljoen.

Maar dit zijn de statistieken op het moment van schrijven. Het aantal gebruikers groeit gestaag per dag. De gemiddelde gebruiker heeft geen miljoenen volgers, maar moet het doorgaans doen met 160 trouwe ‘kijkers’. Alhoewel, een enkeling kan wel van miljoenen spreken, zoals (de inmiddels niet meer zo ‘doodgewone’ Nederlandse) blogger Negin Mirsaleh (2,5 miljoen volgers). Bij Instagram zelf gaat het inmiddels niet meer over miljoenen dollars, maar over miljarden.

Instagram heeft een geschatte waarde van zo’n 30 tot 35 miljard en analisten voorzien wederom een miljardenwinst voor het bedrijf in de komende jaren. De exacte cijfers zijn niet bekend, maar dat het goed gaat met Instagram, laten we het daar voor nu op houden.

#trending
Wat gaat er schuil achter die cijfers en wat doen mensen nu eigenlijk op Instagram? Aan de hashtags afgemeten draait Instagram om alledaagse zaken als #love, #me, #cute, #photooftheday en soms over wat meer unieke onderwerpen als #tbt, waarbij het gebruikelijk is om een foto uit het verleden te plaatsen.

Maar de gemene deler is net als bij andere social media: we leggen ons leven er bloot en delen onze activiteiten. Dat het eigenlijk heel simpel is, laat de meest populaire foto ooit op Instagram zien: een selfie van de Amerikaanse Kendall Jenner kreeg maar liefst 3,1 miljoen likes (matcht de hashtag #me).

De trouwfoto van zus Kim Kardashian en Kanye West was goed voor 2,4 miljoen likes  (matcht de hashtag #love) en de foto van toenmalige tortelduifjes Justin Bieber en Selena Gomez was goed voor 2 miljoen likes (eveneens een match met de hashtag #love).

Oja, de enige foto in de toptien die niet afkomstig is van stergebruikers als Beyonce, Kendall Jenner, Kim Kardashian, Justin Bieber, Selena Gomez of Taylor Swift, is de selfie van de Amerikaanse tv-host Ellen DeGeneres tijdens de uitreiking van de Oscars in 2014 (daar gaan we weer, te koppelen aan de hashtag #me of aan #photooftheday).

Alledaagse gebruikers
Gekker dan dat kan het natuurlijk ook. Zo is er het account van de Amerikaan Dan Bilzerian die dagelijks verslag doet van zijn decadente jetsetbestaan. Hij levert vooral kiekjes van dure jachten, bizarre situaties en is – als we de foto’s moeten geloven – is dat vaak omringd door beeldschone vrouwen.

Er is voor iedereen wat wils. Was u bijvoorbeeld bekend met accounts als hotdudeswithdogs of  hotdudesreading?

Op Instagram is iedereen een ster van allure of een gezondheidsgoeroe. De gebruikers zijn voornamelijk jongeren tussen de 18 en 29 jaar. En in Nederland heeft maar liefst de helft van de jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 19 jaar een account op Instagram. Het merendeel van de gebruikers is daarbij een vrouw. Maar veel meer informatie over het gebruikersprofiel is er niet. En Facebook weet als geen ander dat al die data geld waard is.