Zoeken naar het China-effect in de cijferberg

Het was een drukke week op de aandelenbeurzen. In lijn met het EK-voorronde debacle van Oranje viel er de eerste drie handelsdagen weinig te juichen op de markt. Het kwartaalcijferseizoen barstte los, maar kende een slap begin. Ook bleef de bezorgdheid over China voor koersdruk zorgen. Pas op donderdag sloeg de stemming om, mede dankzij de speculatie op een aanhoudend lage rente in de VS en de hoop op meer steun van de centrale banken.

De markt kreeg deze week een berg aan kwartaalresultaten voor de kiezen. Ook deed Dell de grootste overname in technologiesector ooit en slaagde bierbrouwer AB InBev er eindelijk in om SABMiller te verleiden. Voor de rest was er een winstwaarschuwing hier, een winstverhoging daar, wat slechte cijfers en enkele goede resultaten. Ik zal u niet vermoeien met de details.

Het is niet onbelangrijk om te weten hoe een bedrijf heeft gedraaid, maar de markt is vooral benieuwd in hoeverre de gevreesde vertraging van de Chinese economische groei is terug te zien in de bedrijfsresultaten. Het is nog wat vroeg in het cijferseizoen om een eenduidige conclusie te trekken, maar de eerste contouren van het China-effect beginnen zich af te tekenen.

Wat weten we tot nu toe? Unilever liet zich redelijk positief uit over de zaken in China. De zeepjesverkoper kende in China een tweecijferige groei. Het groeicijfer is wel vertekend doordat de Chinese verkopen in hetzelfde kwartaal vorig jaar flink daalden. Dat maakt het makkelijker om te scoren.

De modehuizen Burberry en Hugo Boss kampten met teruglopende verkopen in China. De verkopers van luxegoederen hebben echter last van overheidsmaatregelen om dure (omkoop)geschenken aan Chinese ambtenaren aan banden te leggen. Ook shopt de rijke Chinees graag buiten het eigen land, want dat is veel chiquer. Over rijken gesproken. Saillant detail is dat de Volksrepubliek voor het eerst meer miljardairs kent dan de Verenigde Staten. Zo slecht gaat het dus niet met de planeconomie, voor sommigen dan.

Het Amerikaanse Yum! Brands waarschuwde vorige week al voor zwakke verkopen in China. Het bedrijf achter de ‘snelle-hap-ketens’ Kentucky Fried Chicken, Taco Bell en Pizza Hut kampt in China met de nasleep van de verkoop van wat partijtjes bedorven vlees en is dus geen goede barometer voor China. Het Franse supermarktconcern Carrefour gaf een betere kijk in de Chinese keuken. Carrefour had last van een zwakker consumptiegedrag in China door de afkoeling van de economie. De Fransen wisten dat in andere markten echter op te vangen.

Er kwamen deze week ook economische cijfers uit China zelf. Die waren niet best. Het slechte nieuws uit China leidde weer tot speculatie op extra stimuleringsmaatregelen. Het blijft een terugkerend patroon op de beurzen. Eerst dalen de koersen door het slechte economische nieuws en daarna treedt herstel op door de hoop op nog meer steun.

Zullen de markten ooit weer op eigen benen staan? Voorlopig lijkt dat niet het geval en blijven ze aan het infuus. In Europa pleitte ECB-bestuurder Ewald Nowotny voor meer steun omdat de inflatie ver achterblijft bij de doelstelling. Tja, ondanks alle miljarden steundollars en hulpeuro’s die in het financiële systeem zijn gepompt is de inflatie ver te zoeken. In de VS bedroeg de inflatie vorige maand ‘nul komma nul’ en lijkt een renteverhoging, hoe graag de Fed die ook zou willen doorvoeren, er dit jaar niet meer in te zitten. Ik ga ook maar aan het infuus. Volgende week wordt het nog drukker. Een goed weekeinde.

Niets in bovenstaand bericht dient te worden beschouwd als een beleggingsadvies.

Martijn Mom