‘Ook Máxima kocht hier schoenen, in de uitverkoop en voor de helft van de prijs’

Als je lastige voeten hebt, voelt alle schoeisel aan als een bankschroef. De oplossing: peperduur haaienleren maatwerk van een temperamentvolle Florentijnse ambachtsman. ‘Zeshonderd euro voor Chinees plakwerk? Jij hebt geen idee wat kwaliteit is.’

Wie op een feest, of in een bar of restaurant op de schoenen van de mannen let, moet niet verbaasd zijn als hij geen leer op leren zolen meer ziet. Gympen zijn de mode geworden, in alle variëteiten. Zelfs onder een pak is het dragen van gympen niet
bijzonder meer. Dat is overgewaaid uit New York, waar de bank- en beursjongens tijdens een lange staking van het openbaar vervoer op sneakers naar kantoor liepen, met hun nette schoenen in een zakje op de rug. En ook dat zakje op de rug is mode geworden.

Op een ochtend, veertig jaar geleden, hield mijn eerste en enige baas me staande. “Ik weet dat je niet veel verdient, maar dat hoeft je er niet van te weerhouden je schoenen te poetsen. Met goede, goedverzorgde schoenen kom je altijd goed over, ook als je oude kleren draagt. Vergeet dat nooit.” Dat ben ik nooit vergeten en in de loop der jaren kreeg ik vaak complimenten over mijn schoenen, meestal eenvoudige exemplaren van kalfsleer, maar altijd glanzend gepoetst.

Bij de flashy schoenmaker Sergio Rossi in Florence trok een paar schoenen in de etalage onmiddellijk mijn aandacht. Op mijn vraag of die er ook in mijn maat waren, keek de modieus geklede verkoper meewarig naar mijn voeten en noemde de grootste maat waarin die werden geleverd, een maat die ik al op de kleuterschool was ontgroeid. Met enig dedain zei hij dat hij me niet kon helpen. Voor ik de winkel verliet, vroeg hij nog waar ik vandaan kwam. “Weet je,” zei hij vervolgens, “jullie Máxima heeft bij ons ook schoenen gekocht, in de uitverkoop en voor de helft van de prijs.”

Het is nooit vanzelfsprekend geweest dat wat ik mooi vind ook in een passende maat voorhanden is. In Italiaanse modewinkels voel ik me vaak als een diabeticus in een chocolaterie.

Het hele artikel van Ad ten Bosch leest u hier op Blendle. U kunt hier het hele tijdschrift inzien, of hier een voordelig (proef)abonnement afsluiten.

Ad ten Bosch