Cultuuragenda: World Press Photo 2015, Sinaasappelstraat & Alex Roeka

Elk weekend selecteert HP/De Tijd drie culturele evenementen die een bezoek waard zijn. Deze week: World Press Photo 2015 in Centre Céramique in Maastricht, de solovoorstelling Sinaasappelstraat van Joan Nederhof en zanger Alex Roeka heeft een nieuwe plaat én een nieuwe tour.

World Press Photo 2015
Het is al zestig jaar ’s werelds meest prestigieuze prijs voor fotojournalistiek: de World Press Photo voor meest indrukwekkende nieuwsfoto van het jaar. De organisatie, in 1955 opgericht door de Nederlandse Federatie van Fotojournalisten, riep begin dit jaar de foto Jon and Alex van de Deense fotojournalist Mads Nissen uit tot winnaar. Zijn beeld van twee homoseksuele geliefden die een intiem moment delen in het homofobe Sint-Petersburg heeft volgens de jury ‘een krachtige esthetiek, en legt de nadruk op menselijkheid.’

Uit de meer dan 100.000 inzendingen die de organisatie heeft ontvangen, zijn de meest indrukwekkende nieuwsfoto’s gedestilleerd en gedurende het hele jaar over de hele wereld tentoongesteld. Van Amsterdam tot Tokyo, van Rio de Janeiro tot Montréal. Honderd tentoonstellingen, verdeeld over veertig landen, trokken meer dan een miljoen bezoekers. In de voorlaatste maand van dit jaar strijkt de tentoonstelling nog eenmaal neer in Nederland, en wel in het Centre Céramique in Maastricht.

Wie geen tijd heeft om deze editie nog te bezoeken: geen nood. De World Press Photo 2016 staat ook alweer voor de deur.

De fototentoonstelling ‘World Press Photo 2015’ is van 24 oktober 2015 tot en met 13 november 2015 te zien in Centre Céramique in Maastricht. Meer informatie vindt u hier.

bjuz3ayuj4o9ugpll5uf
Jon and Alex, door fotograaf Mads Nissen. World Press Photo 2015

Sinaasappelstraat
De Theaterkrant citeerde uit de voorstelling Sinaasappelstraat: ‘Niemand weet meer iets. Politici, journalisten en zelfs wetenschappers verbergen hun onwetendheid achter gemediatrainde meningen. U stond aan het begin van de verzorgingsstaat, wilt u niet een onderzoek met mij doen naar de democratie?’

In deze solovoorstelling doet theatermaakster Joan Nederhof samen met haar grootmoeder Mien van Dam (dubbelrol) onderzoek naar de staat van de democratie. Oma was een overtuigd socialiste, kende Willem Drees zelfs persoonlijk, en woonde in de Sinaasappelstraat in Den Haag. Ze leefde gedurende zo ongeveer de hele twintigste eeuw, maar is nu alweer een jaar of vijfentwintig dood. Speciaal voor haar kleindochter komt ze even terug om samen met haar de temperatuur van ons land op te nemen. De voorstelling is mede geïnspireerd op de Franse filosoof Alexis de Tocqueville, die aan het begin van de negentiende eeuw onderzoek deed naar de sterke, maar vooral ook de zwakke kanten van de democratie.

De voorstelling ‘Sinaasappelstraat’ trekt tot en met 29 november langs verschillende theaters in ons land. Dit weekend te zien in Theater Bellevue in Amsterdam, dan nog onder meer in Utrecht, Enschede en Rotterdam. Meer informatie en de speellijst vindt u hier.

Alex Roeka
Misschien kent u hem van zijn optredens in De Wereld Draait Door (onlangs nog als onderdeel van die fenomenale cover van With a little help from my friends) maar Alex Roeka is meer dan dat. De bard uit Brabant behoort volgens kenners tot de beste singer-songwriters van Nederland. Zijn werk werd tweemaal gelauwerd met een Edison, en zijn lied Noem het geen liefde ontving in het jaar 1999 de Annie M.G. Schmidt-prijs voor beste theaterlied. Niet meer dan eens wordt hij vergeleken met Bob Dylan of Leonard Cohen, die met zijn doorleefde stem zingt over de donkerste krochten van onze ziel. Bijna twintig jaar na zijn debuut levert hij zijn tiende album af: Voort!, gevolgd door zijn eveneens tiende theatertournee met dezelfde titel. Met weemoedige liedjes als Moeder (‘kijk nog eens goed naar uw verloren zoon’), Samen Alleen en De schoonheid van mijn val.

‘Alex Roeka – Voort!’ is tot 23 april 2016 te zien en te horen door het gehele land. Een actuele speellijst vindt u hier, voor meer informatie over het album kunt u hier terecht.