Hoe dodelijk zijn de wanpraktijken van Volkswagen eigenlijk?

Het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren door Volkswagen beheerst al enige tijd het wereldnieuws? De dieselgate zorgde voor een keldering van het vertrouwen in Das Auto. Buiten de enorme boetes die het bedrijf te verstouwen krijgt, verloor Volkswagen aanzienlijk aan beurswaarde. Maar hoeveel schade heeft de Duitse autofabrikant nu eigenlijk toegebracht aan de volksgezondheid?

Een uitgebreide studie naar de impact van de praktijken van Volkswagen in Amerika komt uit op maar liefst zestig doden, die anderszins voorkomen hadden kunnen worden. De resultaten van dit onderzoek werden vorige week gepubliceerd in het wetenschappelijke open-acces journal Environmental Research LettersDe extra hoeveelheid uitlaatgassen wordt vertaald naar een hoeveelheid slachtoffers, in het kort gezegd door te kijken naar het aantal doden dat in verband kan worden gebracht met uitstoot.

De onderzoeksresultaten schetsen een ernstiger beeld dan voorheen gedacht werd. The New York Times schatte het aantal doden als gevolg van de dieseluitstoot op veertig, gebaseerd op gesprekken met experts. Persbureau Associated Press kwam uit op een aantal tussen de vijf en vijfentwintig.

Er is ook een (klein) lichtpuntje aan het einde van de tunnel. Deze slachtoffers zouden statistisch gezien ongedaan kunnen worden gemaakt als ‘vervuilde’ auto’s ingewisseld worden voor een exemplaar dat daadwerkelijk eerlijk uitstoot.

Zoals gezegd, slaat dit eerste onderzoek op de Amerikaanse markt, maar het is volgens een van de betrokken wetenschappers, de Amerikaanse Steven Barret, professor of Aerospace and Energy aan de Massachusetts Institute of Technology, nu zaak om een vergelijkbaar rapport over de impact in Europa en het Verenigd Koninkrijk te maken. Immers, dieselmotoren – en zeker die van Volkswagen – maken op ons continent een significanter deel uit van de markt dan aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Wordt vervolgd dus.