Spring naar de content

Monopoly is 80 jaar, en gelukkig geen steek veranderd

Miljonair worden, dat is iets waar alle spelers van Monopoly van dromen. Het legendarische bordspel bestaat 80 jaar en is nog altijd onmisbaar in de spellenkast.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

Op 5 november 1935 begon Parker Bros. met de verkoop van wat een grandioos succes zou worden. Gezelschapsspel Monopoly is, tachtig jaar later, verspreid in 103 landen, vertaald in 37 talen en kent het talloze uitbreidingen. Op een site voor monopolyfanaten staat een overzicht met honderden varianten op het klassieke spel, allemaal met een doel: koning van het bord worden, de rijkste in het spel.

Zo gaf spelfabrikant Hasbro in 2003 een editie uitgegeven rond het 25-jarig overlijden van zanger Elvis Presley. De voor Nederland bekende varianten van het bordspel zijn een EU-versie met alle Europese hoofdsteden, de Van Dam tot Dom-uitgave en zelfs het Friese Monopoly.

79 jaar
Wereldwijd zijn er vorig jaar 250 miljoen exemplaren van Monopoly verkocht. Er zit nog geen sleet op de ‘grande dame’ onder de spellen, maar buiten de talloze varianten is er weinig aan Monopoly veranderd. Eigenlijk kennen Nederland en Monopoly elkaar pas 79 jaar.

In 1936, een jaar na de eerste uitgave in de VS, importeert en vernederlandst het warenhuis Perry en Co. Maar hoe komt de onbekende Haarlemse Barteljorisstraat nu bijvoorbeeld terecht in het spel? Simpel, alle steden met op dat moment een vestiging van Perry komen voor in het spel. Perry heeft een magazijn aan de Barteljorisstraat. De andere straten per stad worden willekeurig gekozen, maar met voorkeur voor de winkelstraten. Het is een soort marketing van de koude grond, maar effectief voor het warenhuis.

Geen verandering is goede verandering 
Sindsdien heeft uitgever Hasbro vastgehouden aan de authentieke straatnamen. Wel worden de guldens in 2002 vervangen door euro’s en in 2012 maken creditcards hun intrede. Dat laatste wordt geen succes; de Monopolyspeler houdt van papier.

De rumoer die in ontstaat wanneer er een roddel naar buitenkomt dat de spellenfabrikant de gevangenis uit het spel wilt slopen, is ongekend. En ook de creditcards worden geen bijster succes. De charme zit ‘m in de tijdloosheid. Want zeg eerlijk, Monopoly speelt ook u het liefst met verfrommelde guldenbiljetten, kanskaarten met koffievlekken en een frauduleuze bank.