Hoe Snapchat tot een van de populairste sociale media verwerd

Het gaat goed met applicatie Snapchat. Het platform, waarop de gebruiker korte foto- en videoberichten kan sturen naar vrienden, heeft op dit moment ruim 100 miljoen actieve gebruikers per maand. Het aantal bekeken video’s is in 2015 verdrievoudigt naar 6 miljard per dag. Het aantal videoweergaven groeit daarmee harder dan die op Facebook. Op dat sociale medium worden nu 8 miljard filmpjes per dag bekeken maar die worden, in tegenstelling tot bij Snapchat, ook via de desktop bekeken.

Wat in 2011 begon als een ideetje van twee studenten van de Stanford University in Californië, is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness. Via Snapchat kunnen gebruikers foto’s en video’s naar elkaar versturen, die slechts een beperkte tijd bekeken kunnen worden voordat ze weer van de servers verdwijnen. In mei 2012, toen de app een beetje begon te lopen, werden er enkele tienduizenden foto’s per dag verstuurd. Een half jaar later waren dat er al 20 miljoen per dag. De server van Snapchat kon dat in eerste instantie niet aan, en had moeite alles te versturen.

Een jaar later hadden oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy 60 miljoen van investeerders bij elkaar gesprokkeld, zodat ze flink konden investeren. Zo konden Spiegel en Murphy in november 2013 al ruim 400 miljoen fotoberichten per dag over de servers laten gaan. Vanaf mei 2014 kwamen daar ook filmpjes bij, waardoor het gebruik groeide.

Snapchat zegt nu ruim 100 miljoen actieve gebruikers per maand te hebben. In juli maakten in Nederland bijna 2 miljoen mensen gebruik van de app, blijkt uit de rapportage Dutch Apps Market van Telecompaper. Dat zijn er bijna een miljoen meer dan een jaar eerder. In ons land is de app vooral populair bij tieners. Van de 12 tot 19 jarigen heeft 71 procent de app geïnstalleerd, blijkt uit de gegevens. Bij 20-29 jarigen ligt dit op 28 procent en bij 50-64 jarigen op 2 procent. Daarmee is Snapchat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, ook populair bij de wat oudere gebruikers.

Het bedrijf groeit nu als kool, maar noteerde in 2014 nog wel een flink verlies. De kosten van Snapchat bedroegen 128 miljoen dollar, terwijl er slechts 3 miljoen binnenkwam. Het bedrijf gaf onder meer 47 miljoen dollar uit aan de ontwikkeling van producten en diensten.

De groei van het aantal verzonden en bekeken video’s kan voor Snapchat eveneens een belangrijke inkomstenbron worden. Video’s worden steeds belangrijker om bezoekers te trekken, wat weer interessant is voor adverteerders. Die betalen liever bij video’s dan op de ouderwetse internetpagina. Da’s goed nieuws voor het platform, waarvan de waarde eerder dit jaar op 19 miljard dollar werd geschat.

Al in 2013 zagen grote internetbedrijven de potentie van Snapchat. Mark Zuckerbergs Facebook wilde Snapchat voor 3 miljard dollar overnemen. Google bood 4 miljard. Spiegel en Murphy gingen er niet op in. En dat heeft de oprichters geen windeieren gelegd, ze staan inmiddels in de Forbes-lijst van 400 rijkste Amerikanen.