Spring naar de content

Hello Facebook, president Obama is here!

Iedere enigszins moderne wereldleider is tegenwoordig te vinden op sociale media. Van Obama en Cameron tot premier Rutte. En als we de statistieken mogen geloven, zijn ze nog oprecht begaan met hun digitale vrienden ook.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Remco Rous

‘Pas als het op Facebook staat, is het waar.’ Het is een veelgebruikte uitspraak onder jongeren die daarmee de draak steken met Facebook. Als je er niks deelt ben je niemand, maar hecht ook niet te veel waarde aan wat er op het sociale medium staat.

En ook de president van de Verenigde Staten, Barack Obama, heeft besloten vanaf deze week online acte de présence te geven en maakte een eigen Facebookpagina aan. Het debuut ervaart hij misschien nog als ietwat onwennig. In zijn openingspost schrijft de president een soort brief naar Facebook, maar verderop in het bericht zoekt hij wel de interactie met zijn publiek op. Hoewel de president ondertussen al een miljoen likes in the pocket heeft, is hij niet erg actief op dit account. Zijn bijdrage aan de pagina blijft vooralsnog beperkt tot twee posts.

En dat is een beetje gek omdat de president al jaren digitaal actief is via zijn andere account, waar hij zich presenteert als politicus in plaats van als wereldleider en president van de Verenigde Staten.

Het goede huwelijk tussen Facebook en Obama is geboren toen zijn pr-afdeling het sociale medium inzette tijdens de presidentscampagnes. Obama is naast Facebook al jaren op Twitter te vinden. Ook daar is hij overigens niet altijd even actief, maar met vijf miljoen volgers zeker niet impopulair.

Moet die arme man z’n tweets en facebookberichten dan allemaal zelf plaatsen? Het antwoord daarop is nee. Obama een social media-team van twintig man dat zijn accounts bijhoudt. Het gaat daarbij om zijn Facebookpagina, Instagramaccount en zijn YouTube-kanaal. Incidenteel zou POTUS zelf iets plaatsen.

Willem Alexander
Niet alleen de buitenlandse leiders zijn dol op Facebook. Onze eigen koning Willem Alexander startte bij zijn aantreden ook een Facebookpagina en maakte digitalisering een speerpunt van zijn koningschap. Op Koningsdag liep Willem-Alexander de godganse dag te fröbelen met zijn iPad, hij ziet een grote rol weggelegd voor digitalisering in de zorg en hij ondertekent – god knows how – ook wetten met zijn iPad.

Ook Rutte komt digitaal erg goed mee, maar wat wil je ook als premier van een van de meest digitale samenlevingen ter wereld. Met enkele honderdduizenden volgers op Twitter en tienduizenden likes op Facebook lijkt Rutte niet direct de grootste hit op sociale media, maar het echte online succes draait om de interactie. En op dat gebied zijn Obama en Rutte uitblinkers zo blijkt uit gegevens van online data-analist Statista. Aan de hand van data als het aantal volgers, het aantal reacties en informatie van andere sociale media, wordt gemeten hoeveel interactie er is tussen gebruiker en volgers.

Obama gaat in de ranglijstjes die uit de metingen voortkomen aan kop. Hij is het meest invloedrijke staatshoofd op sociale media ter wereld. Rutte is de hekkensluiter van het lijstje en moet de staatshoofden van landen als Israël, Brazilië, Ecuador en India voor zich dulden, maar behoort in ieder geval tot de toptien.

Zakelijk vs. privé
Waar ze het dan zoal over hebben, die wereldleiders? Het is vooral veel pr-praat. Zo slingerde François Hollande de afgelopen week de ene na de andere lofuiting over Franse of internationale iconen de wereld in en Rutte communiceerde bijvoorbeeld over de handelsmissie naar Japan en had het eerder over zijn bezoekjes aan Europa en de VN. Veelal krijg je toch het idee dat het niet echt persoonlijk is wat de wereldleiders delen.

Facebookpost Angela Merkel

Dat is wel anders bij iemand als de Australische Tony Abbott. Hij laat weten wat hij als president doet, maar schuwt persoonlijke ontboezemingen ook niet. Foto’s van zijn vrouw duiken op op Facebook en Abbott laat zich ook tijdens een hardloopwedstrijd gewoon vastleggen op de gevoelige plaat.

Angela Merkel heeft daar een middenweg in gevonden en laat bij haar posts vermelden wat ze zelf schrijft of wat haar facebookredactie voor haar optekent.
Ze heeft haar lesje na het afluisteren door de Amerikanen wel geleerd. Duidelijk aangeven wat je wel en niet zelf zegt. Want ook bij Facebook is lang niet al je data veilig.

Onderwerpen