Minister Schultz, verban snorscooters niet. Verbied ze!

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Verkeer) gaat gemeenten toestaan snorscooters te verbannen naar de rijweg, waarbij ze ook helmplichtig worden. Amsterdam is de eerste stad die het gaat invoeren. Eindelijk goed nieuws?

Als hoofdstadbewoner ben ik bekend met de scooterproblematiek. Het klinkt als een klein probleem in een grote stad, maar weinig is minder waar. Met name snorscooters (en hun bestuurders) zijn een doorn in het oog. Een snorscooter is precies hetzelfde apparaat als een bromscooter, alleen is-ie afgesteld op 25 in plaats van 45 kilometer per uur, heeft-ie een blauw in plaats van geel kenteken en hoeft de bestuurder geen helm te dragen.

Snorscooters zijn groot en passen daarom nauwelijks op de veelal smalle hoofdstedelijke fietspaden. Daarbij rijdt 80 tot 90 procent van deze scooters te hard, zo blijkt uit onderzoek, en dat levert halsbrekende inhaalmanoeuvres op, en heus niet alleen bij slingerende oude vrouwtjes die tien kilometer per uur fietsen. Van de ernstige verkeersgewonden in Amsterdam is zestien procent een snor- of bromfietser, terwijl slechts één procent van alle verplaatsingen met dit vervoermiddel wordt gemaakt.

Ik durf mij een kenner van het Amsterdamse verkeer te noemen met in mijn schuur onder meer een 4-takt bromscooter (braaf afgesteld op 45 kilometer), elektrische fiets, racefiets en een ‘gewone’ stadsfiets (de auto is inmiddels weggedaan). Als scooteraar ben ik regelmatig een lastpak op de openbare weg. Op wegen waar je 50 mag houd je het verkeer simpelweg op, vaak is het verschil met het overige verkeer meer dan 5 kilometer. Ik voorzie dan ook levensgevaarlijke situaties voor de 10 tot 20 procent brave snorders die te maken krijgen met verkeer dat minimaal twee keer zo hard rijdt als zijzelf – dat is levensgevaarlijk. De meeste opgevoerde scooters rijden bovendien geen 45 kilometer per uur, maar zachter. Zij houden het verkeer (onnodig) op, met alle frustraties van dien.

Snorscooters op het fietspad zijn een serieus probleem, dus is het goed dat de minister een oplossing zoekt. Ik zie ook dat het niet te handhaven is om al die scooters op snelheid te controleren en asociale bestuurders te bekeuren. Ze moeten dus weg van het fietspad, klaar. Maar wat is precies het verschil tussen een te hard rijdende snorscooter met helmplicht op de rijweg en een bromfiets?

Wat mij betreft kunnen we het blauwe kenteken beter afschaffen. Als snorders toch te hard (mogen) rijden en in het vervolg een helm op moeten, dan zijn ze feitelijk een bromfietser dus laat ze dan ook een bromfietser zijn.

Wie zich sneller op het fietspad wil voortbewegen kan een elektrische fiets aanschaffen. Die zijn niet breed, ondersteunen tot 25 kilometer per uur, zijn voor de consument goedkoper en véél beter voor het milieu. Want dát is persoonlijk een van mijn grootste frustraties: die voorbijrazende tweetakt(snor)scooters die tot duizenden (DUIZENDEN) malen vuiler zijn dan een moderne bestelbus.

Dus als we toch bezig zijn: verbied naast de snorscooter ook de tweetakt-scooter en verhoog de maximumsnelheid van een bromfiets naar 50 kilometer per uur.

Dank u wel, mevrouw Schultz.

Foto: Flickr | Kojach