Spring naar de content

Zo moet vliegen een stuk aangenamer worden

Vliegen lijkt de komende jaren nóg onaantrekkelijker te worden door uitgebreide veiligheidschecks, dure bagagetarieven en vloeistofrestricties. Gelukkig is daar vliegtuigmaatschappij in spe Poppi.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

Hoe kunnen we de gevestigde orde der luchtvaartmaatschappijen een handje helpen, vroegen ze zich begin dit jaar af bij het Amerikaanse designbureau Teague. Zij ontdekte dat luchtvaartmaatschappijen niet meer creatief met hun businessmodel omgaan; laat staan dat ze de plannen radicaal omgooien. En als een luchtvaartmaatschappij al veranderingen doorvoert, gaat dat niet zelden ten koste van de reiziger. Neem bijvoorbeeld het idee van vliegtuigbouwer Airbus om mensen te gaan stapelen in toestellen.

Als je moet concurreren met een prijsvechter als Ryanair – die zijn lage ticketprijzen bijna wil halveren – is creativiteit geboden. De uitvinders van de nieuwe Airbus-methode hebben inmiddels patent aangevraagd op de uitvinding die het vliegen er niet comfortabeler op maakt. Kortom, de luchtvaartindustrie zit muurvast.

Frisse wind
De sector heeft behoefte aan een frisse wind, vinden de ontwerpers bij Teague. Zij maakten een businessplan om aan te tonen dat het beter kan; een reeks prototypes en ideeën die het vliegen in hun ogen weer leuk maken. Het resultaat is een concept voor de innovatieve vliegmaatschappij van de toekomst onder de naam Poppi.

Wat er precies is bedacht? Ten eerste wordt er afgerekend met het traditionele klassensysteem. Er zal bij Poppi sprake zijn van voorkeursklassen, zoals een bioscoopklasse. De reizigers op de impopulaire binnenste rijen worden verwend met goodies als goedmakertje voor de slechte zitplaatsen.

Daarnaast wil Poppi de bagage afleveren waar de reiziger dat wil en worden de koffers en tassen voorzien van elektronische RFID-chips. De microchips – die worden gebruikt in autofabrieken – maken het mogelijk om via een speciaal bagagecircuit de koffers af te leveren bij bijvoorbeeld de taxistandplaats. Je hoeft als reiziger dus niet meer te wachten voor de bagageband, maar kunt meteen naar de aankomsthal. Daarnaast kan iedere beweging van de koffer worden gevolgd. Hierdoor weet de reiziger waar zijn bagage is. Je raakt dus nooit meer je spullen kwijt.

Helaas valt het te bezien of reizigers ooit met Poppi kunnen vliegen. “Al is het wel een blauwdruk van de vliegtuigmaatschappij van de toekomst,” betoogt Devin Liddel, de bedenker van Poppi, tegen CNN. “We willen met dit plan de huidige vliegtuigmaatschappijen laten schrikken in de hoop dat ze gaan innoveren.”

Niettemin heeft de Amerikaanse omroep het concept omgedoopt tot de Uber van de Luchtvaart. Taxidienst Uber, waarbij particulieren taxichauffeur worden, zorgt in de VS voor een revolutie in de taxibranche, maar is in ons land na veel ophef inmiddels opgedoekt. Overigens niet zonder de Nederlandse taxibranche een flinke linkse te geven.

Het doel van Poppi is hetzelfde, maar zonder de praktische insteek. Het is een wake-up call voor de luchtvaart. Of het belletje gaat rinkelen is een tweede. Voor de reiziger is te hopen van wel.