Waarom we massaal een nieuwe auto aanschaffen vóór 2016

Het is nu of nooit. Althans, zo lijk het als we de meest recente verkoopcijfers van personenauto’s moeten geloven. Afgelopen maand zijn er in Nederland ruim een kwart meer wagens verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. En in de eerste elf maanden van dit jaar kochten we met z’n allen meer dan 380.000 nieuwe auto’s – ruim acht procent meer dan in dezelfde periode van 2014. Maar de massale aanschaf van een nieuwe auto is ander te verklaren.

Op 1 januari 2016 gaan nieuwe bijtellingsregels in. Hoe dat zit? Een auto van de zaak waarin ook privé wordt gereden, moet een percentage van de autowaarde optellen bij het eigen inkomen. De Belastingdienst heft daar belasting over. Maar, hoe zuiniger de auto, des te lager deze zogenoemde bijtelling uitvalt. Bij registratie voor het nieuwe jaar, geldt het voordelige tarief nog vijf jaar. Te laat? Dan betaalt u simpelweg fors meer voor uw nieuwe auto.

Het verklaart de 40.516 nieuw aangeschafte auto’s in november. Sinds de wisseling van het millennium is niet meer zo’n hoog aantal nieuwe auto’s in november geregistreerd.

Opmerkelijke cijfers
Afgelopen maand werden 5.684 nieuwe Volkswagens geregistreerd, terwijl dat er in dezelfde maand een jaar geleden slechts 3.505 waren. Het emissieschandaal waarin Volkswagen recent in belandde, lijkt in Nederland niet terug te zien in de verkoopcijfers.

Vooral zogenaamde plug-in hybrides – auto’s die een accu hebben, maar ook op benzine of diesel kunnen rijden –  worden vanaf het nieuwe jaar fors hoger belast. Om die reden zouden ook uitzonderlijk veel Golfs en Passats worden verkocht, aldus autobrancheorganisatie Bovag.

Naast Volkswagens, rollen ook nieuwe Volvo’s, Peugeots en Audi’s in rap tempo ons land binnen. Onder meer de Peugeot 308 (momenteel veertien procent bijtelling, per 2016 21 procent) en de Volvo V40 (momenteel zeven procent bijtelling, per 2016 vijftien procent) zouden mateloos populair zijn.