YouTube-sterren zetten voet aan wal in televisiewereld

De populariteit van YouTube-sterren is groter dan ooit. En nu plant youtubend Nederland dan eindelijk haar vlag op de wereld van televisie. Een groep Nederlandse youtubers maakt vanaf maandag 7 december vier dagen per week televisie op hun eigen tv-zender genaamd #First.

Een grote groep youtubers, met Defano Holwijn, Thomas Smagge, Veras Fawaz, Joost Klein, Job van Grafhorst, Ronald en Timo en Darcy Lazar – goed voor zo’n 1,5 miljoen kijkers – als bekendste leden, kwamen samen op het idee om tv-programma’s te gaan maken. Televisieproducent NewBeTV toonde interesse, en gaf de vloggers de kans om een half jaar lang televisie te maken vanuit de Amsterdamse studio Desmet. De eerste twee programma’s die ze gaan maken zijn FIRST Gaming en AAA!!!.

Ontstaan
Over het ontstaan van het idee zegt één van de youtubers, Veras Fawaz: “We vinden televisie allemaal een heel vet medium, maar de content, programmering en de hele vibe van televisie vinden we eigenlijk drie keer niks. Toch wilden we wel een liveshow op de televisie. De reden dat we ons programma voor tv gaan maken en niet gewoon voor YouTube, is omdat een filmpje van een uur niet werkt op YouTube. Die spanningsboog is er daar niet bij de kijker. Maar de televisiekijker heeft die spanningsboog wel. Daarnaast denk ik dat wat we op tv gaan doen nog beter gaat worden dan wat we nu al op YouTube doen. Ziggo toonde zich enthousiast en bood ons toen een platform aan.”

NewBeTV zag de potentie in de youtubers ook en nam de taak van producent op zich. Woordvoerder Jeroen Koopman zegt hierover: “Net zoals bij televisie kijken mensen online ook heel erg op vaste tijden ondanks dat je alles later gewoon terug kan zien. Daarnaast bereiken veel youtubers al meer kijkers dan de gemiddelde televisiezender. Een tv-zender door youtubers was daarom niet meer dan een logische stap. Wij voelde heel erg dat het klopte.”

Steeds minder mensen kijken televisie. Toch denkt Fawaz dat hij hun 1,5 miljoen YouTube-kijkers over de streep kan trekken om ook naar hen op tv te gaan kijken: “We weten wat heel goed werkt op internet en precies dat gaan we naar tv halen. We willen de stap tussen de kijker en de maker ook gaan verkleinen door televisie te maken op de manier van een YouTube-filmpje; met heel veel interactiviteit. #First gaan we samen met de kijker maken. Tevens krijgt het programma een exclusiviteit zoals Snapchat dat heeft, waar je een filmpje of foto slechts één keer kort kan bekijken. Zo gaan wij live uitzenden en zijn onze programma’s niet terug te kijken; je bent er bij of je bent er niet bij.”

Doel
Volgens Fawaz gaat de nieuwe zender vernieuwing brengen: “Heel veel mensen denken dat het gewoon om wat youtubers gaan die een tv-programma gaan presenteren, maar dat is het dus níet. We zijn betrokken bij ons programma van begin tot eind. We werken achter de schermen, schrijven zelf de scripts, filmen zelf en bepalen ook zelf de programmering. #First wordt echt ons eigen ding. De vernieuwing zit ‘m in het feit dat de huidige tv-programmering ouderwets en irrelevant is en ik denk dat we ook om die reden een gewenste aanwezigheid gaan zijn op tv.’’

Koopman zegt hier verder nog over: “De behoefte aan content wordt alleen maar groter en het aantal plekken waar content beschikbaar is wordt ook alleen maar groter. Televisieomroepen bieden tevens ook niet het soort content aan dat wij aanbieden en doen daar ook geen poging toe. De NPO is vooral gericht op mensen vanaf 20 en Zapp vooral gericht op kinderen tot 12 jaar. Voor de doelgroep daar tussenin zit dus niets. Wij vullen dat mooi op.”

Op de vraag of de gevestigde orde van televisiezenders zich door de aanwezigheid van de populaire youtubers nu bedreigd moet voelen zegt Fawaz: “Welnee. We willen voorlopig gewoon onze zender behouden en content maken dat we oprecht leuk vinden. We willen de tv-wereld helemaal niet overnemen, we vinden gewoon dat er een plek voor ons is omdat er niet echt iets op tv is voor onze YouTube-kijkers. We willen gewoon televisie maken voor de mensen die op dit moment géén tv kijken.”

Men hoeft nu trouwens niet in paniek te raken dat youtubers zich alleen nog maar op hun werk als televisiemaker gaan storten: “Het is niet zo dat door onze programma’s we nu minder aandacht overhouden voor YouTube. De focus blijft gewoon op YouTube liggen wat mij betreft.”

#First is maandag 7 december voor het eerst te zien op kanaal 13 om half vier.