Waarom Nike heel blij is met de monstersponsordeal met LeBron James

Basketballer LeBron James is een contract voor het leven met Nike overeengekomen. Volgens Nike is het de grootste sponsorovereenkomst in de geschiedenis van het sportmerk. Maar hoeveel de 30-jarige superster uit de NBA aan de overeenkomst overhoudt, is niet bekendgemaakt. Daar gaat het Nike ook niet om. Het bedrijf weet uit eigen ervaring hoeveel miljard dergelijke sponsordeals op jaarbasis kunnen opleveren.

LeBron James gaat in ieder geval meer verdienen dan een andere NBA-ster. Waar Kevin Durant in tien jaar zo’n 277 miljoen euro opstrijkt, weten verschillende Amerikaanse media te melden dat James meer dan welke sporter dan ook in de historie van het Amerikaanse bedrijf binnenharkt. James speelde de afgelopen twaalf jaar al op schoenen van Nike.

Dat juist James de lucratieve deal sluit, is gezien zijn sportieve prestaties niet vreemd. Als jongste speler ooit passeerde James begin november de grens van 25.000 punten in de NBA. Bovendien staat hij op de tweede plek in de top-25 topscorers en assist-gevers ooit. Verder won hij tweemaal de titel in de NBA (2012, 2013), en werd hij liefst vier keer uitgeroepen tot meest waardevolle speler van de NBA. James werd ‘MVP’ in 2009, 2010, 2012 en 2013. De meest prestigieuze prijs voor een individuele speler werd alleen vaker gewonnen door Kareem Abdul-Jabbar (zes keer), Bill Russel (vijf keer) en Michael Jordan (vijf keer).

2 miljard euro per jaar
Laatsgenoemde is een perfect voorbeeld van wat een sportmerk aan een monstercontract overhoudt. Het draait immers niet om de sporter, maar om het sportmerk. Nike verdient tien jaar na het afscheid van Jordan nog altijd jaarlijks 2 miljard euro aan de sponsordeal die het met de basketballer aanging, een contract dat officieel niet het predicaat ‘contract voor het leven’ kreeg. De Air Jordan-lijn en de daarbij behorende basketbalschoenen – waarvan de dertigste editie reeds is bereikt – zorgen voor die omzet. Volgens zakenblad Forbes strijkt Jordan op zijn beurt nog altijd jaarlijks ruim 82 miljoen euro op dankzij de deal.

LeBron James is nu de eerste sporter die van Nike een contract voor het leven krijgt. Een constructie die Adidas al eerder aanging. Onder meer NBA-speler Derrick Rose en voetballer David Beckham werden levenslang vastgelegd door het van oorsprong Duitse bedrijf, al kóst eerstgenoemde vooral veel geld. Vanwege onder meer blessureleed leverden de schoenenlijn van Rose in 2012 slechts zo’n 22 miljoen euro op, en de follow-up een jaar later nog geen 40 miljoen euro. Het meest recente model kan met dertig procent korting worden aangeschaft. Mocht u dat willen. Van Beckham wordt Adidas rijker. Zo nam hij in 2009 deel aan een campagne die goed was voor twintig procent van de totale omzet van Adidas.

Ook Reebok bond voormalig NBA-speler Allen Iverson levenslang met een sponsorcontract. Die maakte er op zijn beurt alleen zelf een zooitje van: hij ging een jaar geleden als persoon failliet. Knap, want in de jaren daarvoor betaalde Reebok hem nog zo’n 18 miljoen per jaar. Gelukkig wacht hem nog zo’n 27 miljoen voor op zijn oude dag van Reebok. Al kan hij pas bij vanaf 2030. 

Nu is LeBron James aan de beurt. Maar de ware winnaar lijkt toch echt Nike te zijn.