Werden we zomaar doodgemaakt met een blije mus
Voor de modebewuste lezer besprak de Haagse Post in de jaren zestig opmerkelijke dameskleding in de rubriek Madame HP. Een halve eeuw later neemt HP/De Tijd de wereld voor mode en trends weer eens kritisch onder de loep.
Wintergevoel blijkt koude kermis
Wat een fijn, vrolijk filmpje deed afgelopen weken de harten van de internetters sneller slaan! Een goedlachse Surinaamse meneer werd geïnterviewd door een verslaggever van een Vlaams tv-station over het ‘wintergevoel’ van Amsterdam – whatever that may be. Hij hád er toch een lol in, in dat wintergevoel en schaterde er duchtig op los. Je werd er warm van tot in je tenen: dat zulke mensen nog bestaan temidden van alle narigheid. ‘Blije meneer for president!’
Maar helaas kwamen we van een koude kermis thuis: het filmpje blijkt een verzinsel van een reclamebureau, het tv-station bestaat niet en de blije meneer is gewoon een acteur. Een goeie, daar niet van, maar een acteur niettemin.
Volgens het betreffende bureau is ‘dit idee geboren vanuit onze liefde voor karakters en het mockumentary-genre’. Thuis noemen we dat gewoon iemand dood maken met een blije mus.
Hete spuitgasten
Het begon allemaal met de Calendar Girls: een groepje keurige Engelse dames, dat besloot een kalender te maken om geld op te halen voor een goed doel. In plaats van de traditionele landschapjes lieten ze zichzelf in hun blootje fotograferen in de hoop een paar honderd exemplaren méér te verkopen. Alles in het nette overigens: voorbipsen en boezems werden aan het zicht ontrokken door strategisch opgestelde taarten of boeketten. Het succes was ongekend, de kalenders vlogen bij tienduizenden de deur uit, de internationale pers dook er bovenop en in 2003 verscheen er zelfs een film met Helen Mirren in de hoofdrol.
Sindsdien is het truukje meerdere malen herhaald, want, zoals het oude reclameadagium luidt: beter goed gejat dan slecht bedacht. Zo dacht ook de Franse ontwikkelingshulporganisatie Pompiers sans frontieres er over en lanceerde voor 2016 een kalender met brandweermannen in diverse staat van ontkleding (nee, ook hier geen full monty – het blijft beschaafd). Voor 19,95 steunt u het goede doel en kunt u een jaar lang tegen uitermate prettige spuitgasten aankijken – het kan erger.
Posted by Pompiers Sans Frontières on woensdag 23 september 2015
Of we doen het helemaal anders
Dat moet topfotografe Annie Leibovitz gedacht hebben, toen haar werd gevraagd de beroemde Pirellikalender te fotograferen. Niks langbenige blote juffrouwen in leren corsetjes – Leibovitz koos heel policor voor sterke, zelfbewuste, succesvolle vrouwen van alle leeftijden. Van Serena Williams tot Yoko Ono en Patti Smith. De foto’s zijn van de bekende voortreffelijke Leibovitziaanse kwaliteit en duidelijk de door vette olievingers beduimelde blotemeisjeskalender aan de garagemuur ver voorbij.
De Pirellikalender is een (duur) relatiegeschenk en voor ons gewone stervelingen niet te koop, maar hier zijn de foto’s en the making of.
Slapend rijk
Altijd al je innerlijke Oblomov willen releasen? Grijp dan je kans, want NASA betaalt je 18.000 dollar als je bereid bent om zeventig dagen in bed te blijven. Niet je eigen bed, maar in het laboratorium van de ruimteorganisatie, die onderzoek doet naar spierbelasting bij minimale beweging. Dat komt dan weer van pas in hun ruimteprogramma met al die astronauten die tien jaar naar Mars moeten reizen en zo.
Helemaal niks doen hoeft nou ook weer niet: je mag lezen, skypen, computeren en spelletjes doen – als je maar geen voet op de vloer zet.
Bill Cosby: meer dan een foute trui
Wie geschoren wordt moet stil zitten, zeggen ze weleens, maar daar heeft komiek en acteur Bill Cosby (78) maling aan. Cosby, die wij hier vooral kennen als de steevast in foute truien geklede liefhebbende familieman in de Cosby Show, wordt al jarenlang beschuldigd van seksueel misbruik van zo’n vijftig vrouwen over een periode van dertig jaar. Die vrouwen – zo heeft hij in 2005 onder ede toegegeven – heeft hij eerst gedrogeerd met kalmerende middelen alvorens seks met ze te hebben.
In een bizarre poging om het tij te keren heeft hij nu zeven van zijn slachtoffers aangeklaagd wegens het doen van ‘opzettelijk valse beschuldigingen om daarmee zijn goede naam te bekladden’. Volgens Cosby zou hij daardoor een aantal lucratieve contracten met Netflix en NBC zijn misgelopen.
Tja. Zo gaan die dingen.