Spring naar de content

Kerstcadeautip: het verschil tussen een dagje spa of parfum

Waar wordt u gelukkiger van, een nieuwe auto of een vakantie? Volgens onderzoekers van de University of British Columbia is er verschil in gelukservaring bij aankoop van iets materieels of een uitstapje, zo stellen zij op basis van een klein onderzoek onder 67 alumni.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rowie van der Vliet

Tijdens het onderzoek kregen de deelnemers 20 dollar. Willekeurig werden zij ingedeeld in twee groepen: in de ene groep mochten de deelnemers 20 euro uitgeven aan een ervaring, in de andere groep aan iets materieels. De deelnemers werden gevraagd om gedurende twee weken ‘s nachts online vragenlijsten in te vullen over de gelukzaligheid die ze ervoeren na hun aankoop.

De uitkomst: de materiële giften gaven vaker een kortstondig moment van geluk, terwijl de ervaringsgerichte uitgaven leidden tot meer intense momenten. Aan een deel van de deelnemers werd zes weken later nog gevraagd hoe er werd teruggekeken op de aankoop.

Het onderzoek (hier in pdf) werd gepubliceerd op 30 november, en verscheen dit weekend in het wetenschappelijke tijdschrift Social Psychological and Personality Science. Een goede tip voor wie nog kerstinkopen moet doen, zo kunnen we opmaken uit de conclusie: geef een parfum om iemand langer te laten genieten van het cadeau, en een avondje uit voor een intensere ervaring.