Voedingsadvies: eet veel en val af

Afslanken is een kwestie van calorieën tellen en minderen met vet, zo werd lang gedacht. Maar op de lange duur leidt dit juist tot jojoën en gewichtstoename. De sleutel tot een gezond gewicht ligt in het beperken van koolhydraten en fabrieksvoedsel.

Afvallen door het beperken van calorie- en vetinname werkt niet. Sterker nog, dergelijke diëten maken ons nog dikker dan we al zijn. Wat wel helpt is verrassend simpel. Boeken over vermageringsdiëten kunnen naar het oud papier.
Je moet minder eten en meer bewegen! We kennen allemaal deze standaardzin over te dikke mensen, die we als we het niet hardop zeggen, dan toch op z’n minst stiekem denken. Eigenlijk bedoelen we dat dikke mensen lui zijn en over onvoldoende zelfdiscipline beschikken. Maar is dat wel zo?

Dik zijn wordt niet alleen onfraai gevonden, maar is ook – zo heeft onderzoek aangetoond – razend ongezond. Er zijn dus genoeg redenen om wat aan ons overgewicht te doen met behulp van de vele dieetboeken waar de boekhandels sinds mensenheugenis vol mee liggen. Bijna altijd hebben die diëten met elkaar gemeen dat ze je honger laten lijden door de calorieën en het vet te beperken. De resultaten van deze diëten zijn ook altijd dezelfde. In het begin worden er snel kilo’s verloren, waarna het gewicht stabiliseert. Wanneer het hongerlijden uiteindelijk niet meer kan worden volgehouden, neemt het gewicht weer onmiddellijk toe: het jojo-effect. Minder bekend is echter dat na een dergelijk dieet het gewicht verder neigt toe te nemen tot boven het gewicht van voor het dieet. Een fenomeen dat al zeventig jaar geleden ontdekt werd. Tijdens de Tweede
 Wereldoorlog waren de
 Amerikanen zich ervan
bewust dat er in een
aantal door de Duitsers
 en Japanners bezette
 gebieden sprake was van
ernstige hongersnood.


William Cortvriendt