Wat ‘de perfecte foto’ uit Manchester zo perfect maakt

Viral ging-ie, ‘de perfecte foto’ van oudejaarsavond in Manchester. De Britse fotograaf Joel Goodman schoot het plaatje in het kader van een fotoserie van uitgaanspubliek in Manchester. Het duurde even, maar nadat BBC-journalist Roland Hughes de foto op Twitter plaatste, keek al gauw het hele wereldwijde web naar Goodmans werk. Deze perfecte foto wordt qua compositie inmiddels vergeleken met schilderkunst uit de Renaissance.

Ruim 28.000 mensen deelden immers de tweet van Hughes, en bijna 30.000 mensen gaven aan het plaatje te waarderen. Maar wanneer is een foto ‘een mooi schilderij’?

Gulden snede
In Britse media wordt gesproken over de gulden snede als voornaamste reden van perfectie. De gulden snede is gebaseerd op een wiskundige berekening. Bij de gulden snede wordt de foto opgedeeld in negen vlakken, net als bij de regel van derden – een andere ‘gouden regel’ voor fotografen. Het verschil: bij de gulden snede zijn de verhoudingen tussen de negen vlakken niet gelijk, zoals bij de regel van derden.

De gulden snede, dus. Huisfotograaf Pim Ras sprak in het Algemeen Dagblad over ‘straatfotografie in optima forma. Een beeld dat waarschijnlijk op oudejaarsnacht op ontelbare plekken in de wereld vast te leggen is als er alcohol en vrouwen in het spel zijn. Maar wees maar eens ter plekke als fotograaf om het vast te leggen.’

Spijt
De tweet van BBC-journalist Hughes kwam dankzij een Nederlandse volger pas echt onder de aandacht. Hughes had de impact van zijn foto op Twitter namelijk onderschat, zo schrijft hij in een blog op de BBC. “Het was nieuwjaarsdag, mensen waren thuis, deden niet veel. Er zijn veel kunstliefhebbers. En mensen houden ervan om te lachen.”

Spijt kreeg Hughes niet van het plaatsen van de foto, wel van het vergeten van de naam van de fotograaf. ‘Uit alles wat vrijdag gebeurde, koos Twitter dit als belangrijkste moment’. De politie in Manchester noemt de gebeurtenissen op de foto daarentegen ‘een doodgewone avond’, maar wel ‘briljant vastgelegd’.