Overzicht: de 38ste editie van de onvoorspelbare Dakar Rally

Het zit erop, de 38ste editie van de Dakar Rally door Argentinië en Bolivia. Zaterdag finishten de deelnemers in Rosario. De prestigieuze langeafstandsrace van ruim 9000 kilometer was dit jaar weer erg onvoorspelbaar. Zoals het hoort.

De Dakar Rally, u weet wel: dertien etappes extreem afzien in de woestijn met motor, quad, truck of auto, startte dit jaar op 2 januari in Buenos Aires en leidde de deelnemers van Argentinië naar Bolivia. Rondom de zoutvlaktes van Uyuni werd er omgekeerd voor de terugkeer naar Argentinië, de finish was in Rosario. Peru, waar vier etappes stonden gepland, werd vermeden vanwege El Niño. Dat vonden de Peruanen trouwens helemaal niet erg, er was namelijk regelmatig ophef over schade die de coureurs en toeschouwers aanrichtten aan miljoenen jaren oude fossielen in de woestijn van Ica.

Oranje tintje
De woestijnrally had dit jaar een oranje tintje: 14,4 % van de deelnemers kwam uit Nederland. Alleen de Fransen waren met 15,5% met meer vertegenwoordigd. De meeste Nederlanders deden mee met een truck (in 19 van 58 vrachtwagens stuurde een Nederlander), bekende namen waren oud-winnaars Gerard de Rooy en Hans Stacey. Ook motorcoureur Frans Verhoeven en autocoureur Tom Coronel kunnen geen afscheid van de rally nemen.

De Rally werd in 1977 bedacht door Thierry Sabine en sindsdien is elke editie onvoorspelbaar. Het parcours, de deelnemers, het weer, heftige ongelukken (de geestelijk vader overleed in 1986 tijdens een helikoptercrash) en de winnaars; elke dag kan weer totaal anders zijn. Zo ook tijdens de afgelopen editie.

Pech
De eerste dag begon meteen met pech. Bij de motoren was er nog niets aan de hand, Spanjaard Joan Barreda reed de snelste tijd. De beste Nederlander was Hans Vogels. Voor de auto’s en trucks werd de rally halverwege stilgelegd nadat een auto op het publiek was ingereden met vier gewonden tot gevolg. De Nederlandse autocoureur Bernhard ten Brinke schreef desondanks de proloog op zijn naam. Een dag later werd de eerste etappe volledig geschrapt vanwege het slechte weer, en ook de tweede etappe van Villa Carlos Paz naar Terma Rio Hondo moest vanwege hevige regenval worden ingekort. Debutant Sébastien Loeb was goed voor zijn eerste zege in het autoklassement. Later zou ook de negende etappe worden ingekort vanwege het weer, nu niet vanwege regenval maar vanwege extreme hitte.

Monsieur Dakar
Eerder genoemde Loeb won de derde etappe en pakte de leidende positie in het autoklassement. De dag erna werd hij derde toen de Franse autocoureur Stéphane Peterhansel de vierde etappe op zijn naam schreef. De Fransman wordt ook wel ‘Monsieur Dakar’ genoemd omdat hij zes keer de rally op de motor won en vijf keer in de auto. Bij de motoren ging de vijfde etappe (het tweede deel van de marathonrit naar Uyuni) naar Australier Toby Price. Vanaf de achtste etappe tot en met de finish stond Price aan de leiding van het klassement.

Tijdens de zevende etappe sloeg het noodlot weer toe. Een man van 63 jaar overleed toen hij werd geschept door de auto van de Franse coureur Lionel Baud.

Trucks
Bij de trucks presteerden de Nederlanders uitstekend, Hans Stacey en Peter Versluis waren aan het begin van de rally om de beurt de leider van het klassement. In de zevende etappe versloeg de Rus Edoeard Nikolajev de Nederlandse truckers. Gerard de Rooy vocht terug en schreef de achtste en negende etappe op zijn naam en greep daarmee ook weer de leiding in het klassement tot aan het einde van de rally.

De winnaars
De eerste Australische winnaar van de rally is motorcoureur Toby Price. Het was pas zijn tweede deelname aan de woestijnrally. De beste Nederlander was op de 18e plaats Frans Verhoeven, Hans Vogels was goed voor de 23ste plek. De titel bij de auto’s ging naar ‘Monsieur Dakar’ Stéphane Peterhansel. Het was zijn twaalfde eindzege. Bij de trucks was de eindzege voor de tweede keer voor Gerard de Rooy. In 2012 won de Brabander eerder de rally. Hans Stacey werd vierde. De Rooy droeg zijn zege op aan Jurgen Damen, zijn navigator die begin 2015 bij een rally in Qatar om het leven kwam. Volgens de Brabander is hij gedurende de toch best gevaarlijke rally zijn beschermengel geweest. Zou dat het geheim van een goede Dakar Rally zijn?