Waarom je Blue Monday niet deprimerend kan en mag noemen

Comedy Central komt met een ware Blue Monday Conference, Radio 10 met de Feel Good 110 en luisteraars van Classic FM worden de dag doorgesleept met vrolijke, klassieke muziek. Alles om een positieve draai te geven aan de meest deprimerende dag: Blue Monday.

De derde maandag van januari werd in 2005 voor het eerst tot de somberste dag van het jaar benoemd door de Britse psycholoog Cliff Arnhall. Lange donkere dagen, voornemens die zijn mislukt en vakanties die nog ver weg zijn. Met behulp van zijn grootse (pseudo)wetenschappelijke formule (W + (D – d)) x T^Q) / (M x N) (overigens in opdracht van de pr-firma Porter Novelli om boekingen voor reisbureau Sky Travel te stuwen) bedacht hij voor een flinke smak geld de ideale reclamedag die tot vandaag de dag vrolijk voortleeft en inmiddels tot ver over zee reikt.

Kritiek
Er wordt ondanks kritiek uit academische kringen massaal op ingehaakt door media. De jaarlijks terugkerende pseudo-wetenschappelijke vergelijking (met onmogelijk te kwantificeren variabelen als ‘schuld’, ‘motivatie’ en ‘weer’ en ‘actie ondernemen’) die nog weleens als echte wetenschap wordt gepresenteerd, is geen opsteker voor de wetenschap en de psychologie. Dat stelt psycholoog dr. Dean Burnett in The Guardian. Hij noemt het schadelijk. Bovendien, zo stelt hij, is het oneerbiedig voor de personen die lijden aan een echte depressie. Blue Monday suggereert dat het een tijdelijke en kleine ervaring is in plaats van een chronische en invaliderende aandoening. “Een echte klinische depressie wordt beïnvloed door vele factoren, chronische en tijdelijke, interne en externe.”

Self-fulfilling prophecy
De bedenker van het beroemde fenomeen Blue Monday en bedenker van de gelukkigste dag van het jaar op 19 juni, heeft aangegeven dat hij absoluut geen spijt heeft van het bedenken ervan, maar dat het het idee ‘niet bijzonder behulpzaam’ was. Het betrof een self-fulfilling prophecy. Geluk willen bereiken en minder materialistisch zijn betreffen volgen hem doelen je gedurende het hele jaar zou moeten willen bereiken. We zouden de dag volgens Arnhall moeten gebruiken om je eigen leven ‘een beetje in perspectief te plaatsen’.

Waar of niet waar, zin of onzin, de reclamewereld ziet met dank aan happiness guru Arnhall hun kansen schoon.