Waarom tanken in de Formule 1 helemaal geen goed idee is

Formule 1-wagens moeten tijdens de race weer kunnen tanken. Daarvoor pleit voorzitter Jean Todt van de internationale autosportfederatie FIA. Vanaf 2017 zou tanken weer mogelijk moeten zijn. “We overwegen bijtanken weer in te voeren. Het is goed voor de show,” aldus Todt. Wij Nederlanders weten beter. Wij Nederlanders moeten helemaal nooit meer willen tanken in de Formule 1.

Denk aan 1994. Zoon Max Verstappen is nog niet eens geboren, als Jos Verstappen met auto en al in de brand vliegt. Tijdens de Grand Prix van Duitsland op Hockenheim verloopt het bijtanken niet geheel volgens plan. Een grote hoeveelheid benzine sproeit over zijn Benetton, en een fractie van een seconde later ontstaat er een gigantische brand in de Benetton-pit.

De auto én Verstappen staan enkele seconden in de brand, maar de coureur houdt slechts enkele lichte brandwonden in het gezicht aan het incident over. Op het moment van de vlammen had hij namelijk het vizier van zijn helm openstaan. Sinds het ongeluk van Verstappen moet het vizier van de helm altijd dichtblijven tijdens de pitstop.

Het gevaar tijdens het bijtanken kan ook van de coureur zelf komen. Vraag maar aan Christijan Albers. In 2007 rijdt hij met slang en al weg na zijn pitstop. Op het circuit Magny Cours negeert Albers, naar eigen zeggen vanwege een chaotische situatie, de zogenaamde lollipop. Albers rijdt met het bord nog voor de wagen weg, brandstofslang incluis. Enkele leden van team Spyker worden geraakt door de slang, maar raken niet (zwaar)gewond. Albers geeft na afloop aanvankelijk zijn teamgenoot de schuld van het incident, maar erkent zijn fout later in het gesprek alsnog. “Ik dacht dat de lollipop omhoog ging. En ik weet niet waarom, maar ik reed gewoon weg.”

Gelukkig hebben we de beelden én het interview na afloop nog.

Gelukkig zijn wij niet het enige volk dat niet kan tanken. Ook onder meer de Braziliaan Felipe Massa en de Fin Kim Räikkönen hebben in het verleden kennisgenomen met flinke tankfouten. In 2008 herhaalt Massa het trucje van Albers op het circuit van Singapore. Ook hij rijdt met slang en al weg.

Een jaar later is het weer raak. De nuchtere Fin is op zijn beurt het slachtoffer van een tankfout. Een collega-coureur rijdt met slang en al weg, pal voor Räikkönen, die de brandstof over zijn auto én over zichzelf krijgt. De brandstof vat vlam, en korte tijd staan de Fin, zijn auto, én het parcours in lichterlaaie.

Tanken? 50.000 euro
Hoewel de gevaren dus aantoonbaar zijn, wil Jean Todt het bijtanken herinvoeren. Momenteel rijden coureurs de gehele grand prix op één tank brandstof en komen ze alleen nog de pitstraat in om van banden te wisselen. In 2010 werd het bijtanken afgeschaft om de beschreven veiligheidsredenen én om kosten te besparen. Het tweede argument telt volgens Todt niet meer. De technieken zouden zijn verbeterd, waardoor het ‘slechts’ om een tankbedrag van 50.000 euro per jaar gaat, schat Todt. Bijkomend voordeel: de raceteams zouden hun motoren meer pk’s kunnen geven.

Voor de veiligheid van de coureurs is het echter te hopen dat het bij het proefballontje van Todt blijft.