Tijdig het zinkende schip verlaten? Twitter-chefs naar Google, Uber en Lift

Vier vice-presidenten bij Twitter zijn opgestapt. Katie Stanton van media-zaken; Kevin Weil van productontwikkeling, Brian Schipper van human resources en ten slotte Alex Roetter, baas van de technische ontwikkeling. Dat maakt CEO Jack Dorsey maandagochtend bekend via zijn Twitteraccount.

Ook de baas van Vine, Jason Toff, is vertrokken. Op Twitter laat hij weten dat hij zijn werkgever verruilt voor Google, om aan virtual reality te werken.

Onduidelijk is de reden de vijf vertrekken bij het bedrijf. Het zijn niet de eerste werknemers die Twitter de rug toe keren. Dorsey schrijft in zijn tweet dat de werknemers vrijwillig zijn vertrokken, maar uit een bron van persbureau Reuters blijkt dat sommige werknemers onder druk stonden. Meerdere topmensen vertrokken bij het concern sinds Dorsey in juli terugkeerde als CEO. Dit opstappen was grotendeels te wijten aan het gebrek aan vertrouwen in Twitter. Veel werknemers zijn nu aan de slag gegaan bij concurrenten, zoals Uber, autodeelapp Lyft of bij kleine start-ups in Silicon Valley.

Populariteit
Twitter verkeert al een lange tijd in zwaar weer. Het aandeel Twitter had op woensdag 13 januari de laagste waarde ooit bereikt sinds zijn beursgang eind 2013. Het bedrijf staat onder toenemende druk van aandeelhouders om de inkomsten te verhogen en meer agressief op te treden tegen concurrenten, zoals Instagram, eigendom van Facebook, en Snapchat. De populariteit van Twitter loopt terug, in tegenstelling tot die van andere sociale media.

Uit een rapport van marktonderzoeker NewCom dat zondag 24 januari is gepubliceerd, blijkt dat er een grote daling waarneembaar onder gebruikers op het platform Twitter. 48 procent van de tieners (15-19 jaar) is met Twitter gestopt, omdat het ze te weinig oplevert. Opmerkelijk is de toename van het aantal ouderen op Twitter en ook op Facebook. Er is volgens het rapport van Newcom een toename zichtbaar van 52 procent onder ouderen op Facebook en van 48 procent op Twitter.

Jongeren maken massaal de overstap van Facebook en Twitter naar Instagram (2,1 miljoen gebruikers) en Snapchat (1 miljoen gebruikers). De allergrootste stijger is Snapchat met 69 procent van 320.000 naar 541.000 dagelijkse gebruikers. Tieners zijn de belangrijkste reden van deze toename in gebruikers. De verwachting is dat het gebruik van deze sociale media nog verder zal toenemen.

Overleeft Twitter 2016? In 2013 werd al gespeculeerd over het naderende einde van het medium. Het netwerk is nog te klein. 316 miljoen actieve gebruikers per maand kunnen niet opboksen tegen de anderhalf miljard van Facebook. Jack Dorsey heeft is al een enige tijd bezig om een beter product aan te bieden en daardoor meer gebruikers te werven. Sinds zijn aanstelling lanceerde Twitter, Moments, een tabblad waarin verschillende tweets rondom één onderwerp gegroepeerd kunnen worden en Twitter kondigde aan dat het aantal karakters voor tweets te zullen verhogen van 140 naar 10.000 tekens.

Twitterdeskundige Thomas Boeschoten liet in 2013 aan Trouw weten dat hij niet vreest voor een definitief einde van het Twitter in Nederland. Het is volgens hem de kunst om relevant te blijven en niet te worden overgenomen door een ander medium. Dat is anno 2016 aan het gebeuren, mits het een businessmodel loslaat op een nichepubliek. Maar volgens vele critici heeft het concern ‘de boot al gemist’ en zijn deze innovaties niet voldoende om nieuwe adverteerders aan zich te binden. Adverteerders binden zich liever aan groeiende sociale netwerken. Daar valt Twitter niet meer onder.

Begin februari presenteert Twitter zijn vierde kwartaal- en jaarcijfers en kan de balans van het zieke blauwe vogeltje opnieuw worden opgemaakt.