In Brussel dreigt nog een heel ander probleem

Naast een terreurdreiging kampt Brussel ook met ander probleem: oude verkeerstunnels. Een sluiting van verouderde tunnels dreigt. En dat zou een ware catastrofe zijn voor de hoofdstad van onze zuiderburen, en het machtscentrum van de EU. Na het terreuralarm, ligt nu een mobiliteitsinfarct op de loer. Om over de renovatiekosten nog maar te zwijgen.

Een nieuwe knauw voor de Brusselse economie. Daar waarschuwt algemeen secretaris Jan de Brabanter van de Brusselse Kamer van Koophandel (BECI) voor. De Brabanter stelt zelfs aanwijzingen te hebben dat de autoriteiten al sinds 1997 weten van de slechte staat van de tunnels in Brussel. De tunnels zijn in de jaren tachtig gebouwd. “Er wordt nu wel lachwekkend over gedaan, maar we horen al dat door de mobiliteitsproblemen bedrijven ofwel niet meer naar de hoofdstad willen komen, ofwel Brussel willen verlaten,” laat hij maandag weten in de Belgische media.

Terwijl de topman van de Brusselse Kamer van Koophandel nog toevoegt dat ‘er wel een persbericht wordt uitgegeven als er een nieuw fietspad wordt geopend, maar we over de tunnels niemand horen’, heeft de Brusselse minister voor Mobiliteit al van zich laten horen. Volgens Pascal Smet van SP.A (de Vlaamse sociaaldemocratische partij) is het Gewest namelijk al bezig met renovatieplannen.

Brokstukken
Wel of geen renovatieplannen, in Brussel heerst onvrede. 1997 is immers alweer even geleden, en twee dagen geleden werd de slechte staat van de tunnels nog maar eens bewezen. De Leopold II-tunnel, een van de belangrijke verkeersaders van de stad, werd zondag ruim drie uur lang gesloten nadat een brokstuk uit het plafond was gevallen. Voor de inspectie naar de tunnel werd het bouwwerk ook in de nacht van zondag op maandag gesloten.

Van de Leopold II-tunnel weet men overigens al langer dat hij in een slechte staat verkeert. De tunnel staat in zekere zin symbool voor het tunnelprobleem van Brussel, al is het niet de enige overdekte weg die met problemen kampt. De Stefaniatunnel, een andere verkeersader van de stad, blijft bijvoorbeeld een jaar dicht vanwege scheurtjes in het beton. In november vorig jaar was het raak in de Rogiertunnel, toen een betonnen brokstuk op het dak van de auto van een Europese ambtenaar viel.

Dat de tunnels in Brussel grondig gerenoveerd moeten worden, is wel duidelijk. Kosten? Een miljard euro, wist HLN te melden op basis van interne bronnen op het ministerie van Mobiliteit.

Alleen de renovatie van de Leopold II-tunnel zou al 180 miljoen euro kosten. De torenhoge kosten leiden zelfs tot plannen om de tunnels vroeg of laat dan maar helemaal dicht te gooien. Brussel is in ieder geval nog lang niet van de tunnelkwestie verlost.