Spring naar de content

Kritische Hollandse blogger op de koffie bij ‘foodjehovas’ van HelloFresh

Natuurlijk, een blogger wil graag dat hij wordt gelezen. Zo ook Sidney Vollmer. Maar dat zijn post over HelloFresh (‘Fuck you, HelloFresh. You Foodjehovas.’) van begin vorige week zo veel hits zou krijgen, had hij niet verwacht. Meer dan 330 duizend keer is het blogbericht inmiddels bekeken. Honderden mensen die net als hij ontevreden zijn over deze online thuisbezorger van dozen ‘vol met ingrediënten en gezonde recepten’ hebben hem inmiddels benaderd met vergelijkbare ervaringen. Voor HelloFresh reden genoeg om Vollmer uit te nodigen voor een kop koffie.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Het grote aantal views heeft Vollmer overvallen. “De kracht van social media is intimiderend”, vertelt hij.

Vollmer, schrijver en copywriter van beroep, was boos. Op HelloFresh. Dit in 2011 in Duitsland als start-up begonnen bedrijf, net als Zalando eigendom van Rocket Internet, is een succes. De onderneming heeft al ruim 400.000 klanten in zeven landen en wil dit jaar naar de beurs. Verwachte opbrengst: liefst 2,6 miljard euro.

Ook Vollmer zwichtte voor de combi van gemak, vers, verassend, flexibel en ook nog eens duurzaam. Maar de foodbox kwam niet altijd gelegen. Daarnaast ontdekte hij een paar keer schimmel op de producten en viel hem op hoe vaak de dozen goedkope ingrediënten bevatten als kool en eieren. Vollmer wilde stoppen. Dat lukte, zij het met moeite. Vervolgens bleef HelloFresh hem telefonisch en via de mail bestoken. Zelfs een spamfilter en registratie bij het bel-me-niet-register boden geen soelaas.

Gefrustreerd stuurde Vollmer het bedrijf in september een pittige tweet (‘@HelloFreshNL Vieze recepten: soit. Beschimmelde ingrediënten: Meh. Maar jullie BLIJVEN spammen. Stop, voedseljehovas. In godsnaam). Nadat onder anderen programmamaker Teun van de Keuken de boodschap retweette, leek Vollmer van de mails en telefoontjes verlost. Maar drie maanden later werd hij opnieuw gebeld. Voor de tekstschrijver was de maat toen vol. Hij schreef het rake, met humor doorspekte blogbericht.

Uiteindelijk reageerde het bedrijf. HelloFresh dankte Vollmer voor het delen van zijn ervaringen (‘Voor ons is het een duidelijk signaal dat er bij ons iets niet goed gaat. We zijn weer op scherp gezet.’) en nodigde hem uit voor een kop koffie in Amsterdam (‘Bellen durven we niet meer’).

Vollmer neemt de uitnodiging aan. Deze week praat hij met HelloFresh. Om er een mooie opdracht uit de slepen? Hij verdient zijn brood per slot van rekening als copywriter. Allerminst. “Ik hoop van ganser harte dat ze dit niet als pr fuckup zien en dat ze denken een provocerende schrijver te kunnen aaien en weer doorstappen. Maar dat ze dit aangrijpen om substantiële, operationele veranderingen door te voeren.”

Hij wil zich niet laten inpalmen. “Maar als ze gratis voedselpakketten voor vluchtelingen uitdelen, de Nederlandse voedselbanken efficiënter krijgen, de hoeveelheid weggegooid eten weten terug te dringen en in steen zullen beitelen dat ze niet over de rug van consumenten winst zullen proberen te halen, dan wil ik ze best helpen.”

Wordt vervolgd.