Het nieuwe trouwen, volgens Zeeman

Daar is-ie dan: de trouwjurk van Zeeman. Of beter gezegd: daar was-ie dan. De eerste 400 trouwjurken van 29,99 euro waren al uitverkocht voordat talloze media in Nederland melding maakten van de op zijn zachtst gezegd opmerkelijke couture van de budgettextielketen. Welkome reclame. Zeeman heeft inmiddels een tweede bestelling geplaatst. De jurk wordt ook als waar collector’s item aangeboden op Marktplaats. De Zeeman-strategie blijkt ook buiten de onderbroekrekken een succes.

Trouwen voor een prikkie. Gisteren maakte Zeeman bekend met een trouwjurk te komen voor nog geen dertig euro, ontworpen door Zeeman zelf. Want trouwen hoeft niet duur te zijn, meent de keten. Goedkope bagger, denkt u? Trouwen doe je maar een keer, luidt de repliek van Zeeman. Er is gekozen voor stoffen die niet duur zijn, maar er volgens Zeeman wel mooi uitzien. Verder is de jurk in slechts vier maten te verkrijgen. 1500 jurken zijn er in totaal gemaakt, de eerste 400 zijn reeds weg.

Gelukkig hebben we de video nog.

Het is dinsdagochtend als de eerste lading van 400 trouwjurken in de verkoop gaat, eveneens online. Binnen no time uitverkocht. Zeeman: “Als je gaat trouwen lijkt het wel alsof alles duur moet zijn. Anders is het niet goed. Zo zien wij dat dus niet. Je trouwjurk hoeft echt niet de duurste kledinguitgave van je leven te worden. Om te bewijzen dat het goedkoper kan, hebben wij een eigen trouwjurk ontworpen.”

Hartstikke leuk natuurlijk, zo’n spotgoedkope jurk. Als u er tenminste geen problemen mee heeft dat 1499 andere bruiden binnen afzienbare tijd hetzelfde dragen. Zeeman meldde dinsdag omstreeks 13.00 uur dat de jurk nog altijd ‘tijdelijk is uitverkocht’. Binnenkort weer beschikbaar. Zet u schrap. Later vandaag zullen er nog eens 500 jurken in de verkoop gaan.

Een woordvoerder van Zeeman meldt dat het ‘vervelend zou zijn als ze daarna allemáál al uitverkocht zouden zijn’. Vanaf vandaag zijn de trouwjurken namelijk pas te zien op reclameborden. Ook op Marktplaats wordt de fast fashion aangeboden, voor een bedrag tussen de 35 en 150 euro heeft u er al een.

De publiciteitsgolf zal de vraag naar de spotgoedkope jurk niet doen dalen. De marktexpansie van Zeeman – bekend van slogans als ‘Je zou wel gek zijn als je meer betaalde’, ‘Wie slim winkelt, koopt bij Zeeman’ en ‘Altijd Scherp’ – kunnen we met gemak een slimme zet noemen. Of het daadwerkelijk ‘Goede kwaliteit voor de laagste prijs’ is, zullen de 1500 (on)gelukkigen ons moeten vertellen.