Sparen bij Albert Heijn: het is ook altíjd wat

Weet u nog, dat Albert Heijn in commercials ten onrechte de suggestie wekte dat klanten konden sparen voor kristallen wijn- en longdrinkglazen? Het kristal bleek geen kristal. Of, beter gezegd: de glazen van producent Villeroy & Boch bevatten geen lood en waren dus niet honderd procent kristal. Dat zou voor narigheid in de vaatwasser zorgen. AH kwam de commerciële belofte niet na, maar das war einmal.

De Reclame Code Commissie oordeelde vorig jaar dat Albert Heijn niet meer op dergelijke wijze producten mocht aanprijzen. Geen ‘Sparen voorkristalglas glazen van Villeroy & Boch’, meer. Voor veertig zegels (een zegel per tien euro boodschappen) plús 2,99 had u overigens een mooi setje glazen. 400 euro, dat zijn een heleboel pakken melk. Het zal de kwartaalwinst van AH ten goede zijn gekomen. De spaaractie was razend populair.

En ook op de laatste spaaractie – opnieuw een samenwerking met Villeroy & Boch – van Albert Heijn wordt nu wat aangemerkt, door de NOS. De omroep maakte een item over de té scherpe messen, die voor de nodige snijwonden zorgen bij amateurkoks. Vijftien mensen meldden zich in januari op de afdeling Spoedeisende Hulp van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam met snijwonden als gevolg van de messen.

Je zou ook kunnen zeggen: ditmaal komt de supermarktketen in ieder geval wél zijn belofte na.

Zij die hun vingertoppen op het spel wilden zetten, dienden zich de laatste maanden met grote regelmaat te melden bij de grootgrutter. Bij de mes-en-bestekactie kun je voor vijftig zegels (een zegel per tien euro boodschappen) en een additioneel aankoopbedrag van 4,99 euro zo’n koksmes krijgen. Voor een vleesmes betaal je omgerekend zo 504,99 euro. Om de héle collectie te krijgen – luxebestek, koksmessen en accessoires – moet je zestien boekjes vullen, een schamele acht mille aan boodschappen.

Hema speelde slim in op de wijdverspreide klacht. 

Beroepskok Estée Strooker stelt tegenover RTL dat we simpelweg niet meer kunnen snijden. “Veel groenten en vlees zijn tegenwoordig voorgesneden. Vinden we handig,” aldus Strooker.

Een onverantwoorde zet of niet; het is altijd wat bij Albert Heijn. Maar de belofte is nagekomen.