De macht van Red Bull reikt verder dan het circuit

Met een fonkelnieuwe bolide gaat de Formule 1-renstal van Red Bull het nieuwe jaar tegemoet. De ‘funky en moderne’ auto moet het afgelopen, moeilijke jaar doen vergeten. Niet dat Red Bull van een minder jaar wakker ligt, want de macht van energiedrankproducent reikt verder dan de racebaan. En het nieuwste paradepaardje is al in aantocht: RB Leipzig staat op de drempel van promotie naar de Duitse Bundesliga.

Een stap terug in de tijd. Het is 2009 als Red Bull de licentie van vijfdeklasser SVV Markranstädt koopt. De nieuwe club draagt de naam RB Leipzig. Dat had natuurlijk Red Bull Leipzig moeten zijn, maar een clubnaam met commerciële uiting wordt door de Duitse voetbalbond verboden. RB Leipzig dus, waarbij RB staat voor RasenBallsport.

Een jaar later betrekt RasenBallsport Leipzig het Zentralstadion, het enige stadion uit het voormalige Oost-Duitsland dat dienst deed tijdens het wereldkampioenschap van 2006. De naam ‘Zentralstadion’ houdt geen stand; het bouwwerk dat plek biedt aan ruim 44.000 toeschouwers heet tegenwoordig – niet erg verrassend – Red Bull Arena.

Opnieuw een staaltje machtsvertoon vanuit Oostenrijk, Salzburg om precies te zijn, waar de wieg van het bedrijf stond. Naast het raceteam Red Bull, is de fabrikant van energiedrankjes ook de eigenaar van dochter Torro Rosso, het team van Max Verstappen. Dat is nog niet alles. Een greep uit het Red Bull-imperium: Red Bull München (ijshockey), Red Bull New York (voetbal), Red Bull Brasil (voetbal) en natuurlijk de ijshockey- en voetbalclub uit thuishaven Slazburg. Alleen RB Leipzig is qua naam en logo een beetje een buitenbeentje.

Bundesliga
Maar de Bundesliga lonkt, dan maakt een naam waarvan iedereen toch al weet waar die voor staat – zelf promoten ze zich overigens als RotenBullen – niet zoveel uit. RB Leipzig klom de afgelopen jaren in rap tempo op van de vijfde klasse naar de 2. Bundesliga, precies volgens plan. Toen Red Bull eigenaar de club in 2009 kocht, werd een plan gemaakt om de club binnen tien jaar op het hoogste niveau te krijgen. ‘Meister’ van Duitsland willen ze worden, aldus Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz.

Red Bull Leipzig is hard op weg. De club staat fier aan kop in de 2. Bundesliga, hevelt sterkhouders van het ene Red Bull-filiaal over naar het andere (Stefan Ilsanker, Marcel Sabitzer, Massimo Bruno – allen wisselend tussen Salzburg en Leipzig), en kan het zich permitteren om miljoenenaankopen te doen.

Het onderstreept de macht van Red Bull nog maar eens. Hoewel genoeg tegengeluiden klinken, toont Red Bull aan waartoe het in staat is. Alleen al bij het ‘eigen’ Salzburg zijn de kampioenschappen de afgelopen jaren aaneen geregen (zes keer landskampioen sinds 2005), en in Amerika krijgt de club het voor elkaar om afbouwende vedetten te strikken als Thierry Henry en Juninho. Geld is macht.

De sleutel naar succes heeft Red Bull óók in handen, of dat nou geld is of niet. Het nieuwe paradepaardje Red Bull Leipzig mag zich gaan opmaken voor de Bundesliga.