Spotlight verrassing van Oscarnacht met (te) veel #OscarsSoWhite-grappen

De afgelopen jaren was de Oscarceremonie nog het beste vergelijken met een gang naar de snackbar: het ziet er aanlokkelijk uit en de eerste trek wordt gestild, maar na een paar uur ben je weer even hongerig, met een vieze smaak in je mond door voorspelbare winnaars en speeches. De uitzending afgelopen nacht leverde zowaar een prima show op, met zelfs een aantal verrassingen, waaronder de journalistenfilm Spotlight als beste film. Alleen sloeg presentator Chris Rock met een overdaad aan grappen over de #OscarSoWhite-discussie – over het ontbreken van niet-blanke genomineerden – het hele onderwerp meteen zo dood, dat het voorlopig in de kast kan worden gezet. Volgend jaar weer een nieuwe misstand.

Waar in de weken voorafgaand aan de Oscaruitreiking veel zwarte acteurs en actrices dreigden met het boycotten van de ceremonie, paradeerde het overgrote deel gewoon op de rode loper voor de vele fotografen. Het protest van dominee L. Sharpton op een parkeerterreintje vlakbij het Dolby Theatre was maar klein; zo’n 70 mensen luisterden naar woorden als “This will be the last night of an all-white Oscars.” Maar ook de duizenden ‘celebrities’ kregen in de zaal de nodige zwart-wit grappen over zich heen. Naar de openingsmonoloog van de standup comedian en acteur Chris Rock werd reikhalzend uitgekeken, maar die was uiteindelijk lang niet scherp genoeg om voor boegeroep of controverse te zorgen Alleen de zin “Er werd vroeger te veel gelyncht om je zorgen te maken over cinematografie” zorgde voor wat vreemde blikken.

Bijna iedere Hollywoodster had het op het podium of op social media wel over deze discussie. Acteur Kevin Hart noemde de Oscarshow op Twitter ‘Straight Out Of Touch’ en Bette Midler had het over ‘the awards show where Leonardo DiCaprio is ‘overdue’ but black people can ‘wait till next year.’  En in het In Memoriam blokje stelde Chris Rock voor deze dit keer te vullen met ‘zwarte mensen die op weg naar de bioscoop zijn doodgeschoten door de politie’. Na de zoveelste grap was de rek er echter wel uit, al was de persiflage op bekende films waar zwarte acteurs waren ingemonteerd erg grappig.

De film die de meeste beeldjes wist te verzamelen, was niet de gedoodverfde winnaar The Revenant, maar de actiefilm Mad Max: Fury Road. Deze won zes Oscars, voornamelijk in de technische hoek. Andere verrassingen waren Mark Rylance voor Bridge of Spies die het beeldje voor beste mannelijke bijrol voor de neus van Sylvester Stallone wegkaapte, en Sam Smith die met het matige Bondnummer Writing’s On The Wall de Oscar voor beste liedje won. Hij zong vannacht behoorlijk vals, maar hield erna wel een bewogen pleidooi voor homorechten.

Spotlight
Waar bijna iedereen verwachte dat The Revenant, de film over een pelsjager die het met een beer aan de stok krijgt, er met de hoofdprijs vandoor zou gaan, zat fout. De film kreeg de Oscar voor beste acteur (Leonardo diCaprio die zijn eerste acteer-Oscar kreeg en heel betoog over de klimaatverandering hield) en beste regisseur (Alejandro Inarritu) maar beste film werd Spotlight, de film over een groep vasthoudende journalisten die een grote zedenzaak binnen de katholieke kerk op het spoor is. Zie hier onze recensies van The Revenant en Spotlight.

Alle winnaars zijn hier terug te vinden.