Spring naar de content

Boze NS-reizigers delen massaal hun staanplaatsen in de spits

De Nationale Spoorwegen liggen onder vuur, en organisatie ConsumentenClaim doet een oproep aan treinreizigers: maak massaal foto’s van de overvolle treinen. Deze foto’s moeten als bewijsmateriaal dienen in een rechtszaak tegen NS. Reizigers willen dat NS de hinder vergoedt die zij ondervinden door de overvolle treinen, met als gevolg geen beschikbare zitplaatsen of überhaupt geen plek in de stampvolle coupé’s.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sophie van Os

Al eerder riep ConsumentenClaim de baas van het spoor op om reiskosten terug te betalen aan de reizigers die het zat zijn om in stampvolle treinen te reizen. Volgens de organisatie zou NS onvoldoende maatregelen hebben getroffen om het tekort aan extra treintoestellen te voorkomen. De vervoerder liet toen weten niet op de eis in te gaan.

Voor ConsumentenClaim is de maat vol en reizigers worden door de organisatie massaal opgeroepen om foto’s aan te leveren om te laten zien dat het hier om een structureel probleem gaat.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, laat aan BNR Nieuwsradio weten dat de problemen zich al voordoen sinds september 2015. Smit wil dat de NS minimaal de helft van het betaalde bedrag compenseert aan de reiziger. “We hebben een allerlaatste ultimatum aan de NS gesteld. Als ze nu met een compensatiemaatregeling over de brug komen dan hoeven we niet naar de rechter, maar dan zal aan de claim nog steeds uitvoering moeten worden gegeven.” ConsumentenClaim heeft inmiddels al meer dan 8500 medeklagers.

NK Treinreizen
NS doet het hoe dan ook nooit goed. Het vervoersbedrijf heeft vorige week een nieuwe strategie gepresenteerd waaruit blijkt dat de NS zich weer wil richten op zijn kerntaken als spoorvervoerder: de treinreiziger een goede treinreis bieden. Het bedrijf gaf al eerder aan extra zit- en staanplaatsen te creëren door eersteklascoupés om te bouwen naar tweedeklascoupé, de reizigers in de stiltecoupés aangenamer te laten reizen door extra pictogrammen te plaatsen op de stoelen die wijzen op stilte en nieuw materieel aan te schaffen voor 3 miljard euro. Een gegarandeerde zitplaats tijdens de spits heeft de vervoerder echter nog nooit beloofd.

Om de drukte in treinen en het tekort aan zitplaatsen terug te dringen, had topman Roger van Boxtel een afspraak willen maken met hogescholen en universiteiten over aangepaste lestijden, zodat de drukte in treinen kon worden gespreid. En naast de massaclaim van ConsumentenClaim die de NS al aan de broek heeft hangen, hebben zich nu ook nog duizenden studenten verenigd om dinsdagochtend actie te voeren. Op Facebook is een evenement in het leven geroepen om te protesteren tegen de maatregel om lestijden aan te passen: ‘Het NK treinreizen tijdens de spits’. Het evenement heeft inmiddels al meer dan 26000 deelnemers en 27000 geïnteresseerden. Als alle deelnemers zich aan hun woord houden dan krijgt de NS op dinsdag 8 maart tussen 08.30 en 09.30 uur met een monsterlijke drukte te maken, waarop vervolgens weer een monsterlijke stroom aan foto’s het internet op wordt geslingerd met hashtag #nsclaim door de stampvolle treinen.

Op Twitter geven reizigers massaal gehoor aan de oproep van de ConsumentenClaim. Veel boze passagiers zijn het zat om als vee te worden vervoerd in de treinstellen in plaats van als betalende reizigers.