Zo kunnen de rich and famous zich ‘ont-googelen’

Hoge bomen vangen veel wind. Ook langs de digitale snelweg. Daar weet Marco Juffermans alles van. Met zijn bedrijf White Canvas helpt hij bedrijven en particulieren via Google hun onlinereputatie te herstellen en bewaken. Daar is veel vraag naar, vertelt hij HP/De Tijd.

Aanvankelijk meldden zich vooral vermogenden en andere celebrities bij de digitale reputatiemanager. “Mensen uit rijkenlijsten als de Forbes 500 en de Quote 500. Die kwamen bij ons terecht via onze website ontgooglen.com. Ont-googelen stond toen nog in de kinderschoenen en was duur.” Later volgden bedrijven en ook andere particulieren. Zij betalen 250 euro voor een eenmalig verwijderverzoek of 120 euro per maand voor doorlopende screening.

Het beschermen van de privacy vormt bij particulieren veruit het belangrijkste argument om met White Canvas in zee te gaan. Ondernemers zijn vooral beducht voor zakelijke geschillen, oude faillissementen en nieuws over productiefouten, dikwijls resulterend in grootscheepse recall-acties.

Overigens is niet iedereen welkom bij Juffermans. Maar waar precies de grens ligt, blijft lastig. “Wij gaan de geschiedenis niet herschrijven. We hebben vanaf het begin gezegd: er ligt ergens een grens.” Iemand als Badr Hari maakt volgens Juffermans weinig kans. “Hari is veroordeeld. Een veroordeling verwijderen we in principe niet, al zijn ook daarop uitzonderingen mogelijk. Stel iemand heeft vijftien jaar gezeten, komt weer vrij en wil een nieuw leven opbouwen…”

Om helder te krijgen waar de grenzen van het ontgoogelen moeten liggen, heeft White Canvas het Online Management Reputation Institute (ORMI.eu) opgericht. Met internationale branchegenoten en aanverwante organisaties wil het bedrijf zo internationaal tot criteria komen waaraan bedrijven als dat van Offermans zich zouden moeten houden.

Juffermans belandde min of meer bij toeval in het online reputatiemanagement. Hij werkte na zijn studie bij bioscoopketen Pathé, waar hij als marketingmanager naar eigen zeggen onder meer de consumptie van popcorn flink wist op te krikken. In 2004 begon hij zijn eigen bedrijf voor hosting- en zoekmachinemarketing Universal XS, dat al snel zijn eerste stappen zette op het gebied van online reputatiemanagement en ontgooglen. “Ik dacht: als iedereen zo gemakkelijk alles over iedereen op internet kan plaatsen, is er vast ook behoefte om dat er weer af te halen. Kijk, vroeger haalde je zo’n bericht hooguit de krant. Daarvoor pleegden journalisten nog netjes hoor en wederhoor en daarin verpakten we dan de volgende dag de vis. Een digitaal bericht kan mensen tot in lengte van dagen blijven achtervolgen.”

De vraag naar het online reputatiemanagement groeide zo dat Juffermans in 2014 besloot deze activiteit onder te brengen in een apart bedrijf: White Canvas. Inmiddels heeft deze onderneming 17 medewerkers en vestigingen in onder meer Londen, Monaco en Los Angeles.

Rijk is hij er nog niet mee geworden. Tot nu toe zijn de verdiensten grotendeels geherinvesteerd in de uitbreiding en de ontwikkeling van technieken om het ontgooglen te optimaliseren. Maar Juffermans heeft goede hoop. Een Amerikaanse investeerder waardeerde zijn bedrijf onlangs op 17 miljoen euro. En Reputation.com, een Amerikaanse concurrent, haalde bij investeerders liefst 67 miljoen dollar op voor verdere expansie. Juffermans: “Ik vind het eerlijk gezegd altijd wat gênant om over geld te praten, dat is niet mijn voornaamste drijfveer. Het is leuk werk, een nobel product: wij helpen mensen. Het zou zomaar kunnen dat White Canvas over drie jaar 170 miljoen euro waard is.”