Spring naar de content

Welke nevenactiviteiten DWDD wèl en niet mag uitvoeren

Uit documenten die NRC heeft opgevraagd via de Wet openbaarheid bestuur (Wob) blijkt dat De Wereld Draait Door er nevenactiviteiten op nahoudt. En dat mag, zo valt in de Mediawet te lezen, maar daaraan heeft de journalistieke waakhond het Commissariaat voor de Media wel regels verbonden. Wat mag wel, wat mag niet?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

Het Commissariaat voor de Media kan nevenactiviteiten binnen de publieke omroep goedkeuren als aannemelijk is dat een activiteit kostendekkend is. Met andere woorden: een dvd met beste DWDD-fragmenten verkopen mag, zolang er geen verlies op wordt gemaakt.

Uit de documenten die NRC in handen kreeg (‘waarin bedragen veelvuldig zijn weggelakt’) wordt duidelijk dat de omroep achter het populaire programma (BNN-VARA) het Commissariaat geen juiste voorspelling gaf van financiële risico’s van nevenactiviteiten van De Wereld Draait Door.

Vergeten Recepten
Een van die nevenactiviteiten kwam eind vorig jaar groot in het nieuws: het pop-uprestaurant dat de redactie opende kreeg zeer negatieve recensies. Het tijdelijke restaurant sloot vroegtijdig de deuren. Het concept kwam voort uit, en werd aangekondigd tijdens, een vaste rubriek uit het televisieprogramma genaamd ‘Vergeten Recepten’. Het pop-uprestaurant werd opgezet met hulp van topkok Robert Kranenborg, een veel geziene gast in het programma. Daarnaast werd een kookboek verkocht. Voor zowel het restaurant als het kookboek werd reclame gemaakt.

NRC schrijft dat de financiële risico’s van dit project rooskleurig werden voorgesteld. Zo zou een medewerker hebben gezegd: “Nee, we lopen geen financieel risico omdat we werken met een voorinschrijving.” Er kon al in september worden gereserveerd voor een plekje in het pop-restaurant in de Amsterdamse Westergasfabriek, zodat duidelijk was welk budget er kon worden besteed. Na drie dagen kon het restaurant de deuren echter al sluiten.

Het Commissariaat tikte BNN-VARA op de vingers omdat er reclame werd gemaakt voor het restaurant in de eigen zendtijd, maar gaf uiteindelijk geen boete. Het was niet de eerste waarschuwing, meldt NRC.

Er is een aantal nevenactiviteiten dat het Commissariaat toestaat van omroepen binnen de NPO.

  • Het maken van een krant of blad
  • Het verkopen van dvd’s en cd’s met een uitgezonden programma
  • Het verkopen van programma’s en fragmenten aan derden
  • Het verkopen van producten via een webwinkel
  • Nevenactiviteiten in samenwerking met derden

Bron: Beleidsregels nevenactiviteiten 2016

Een regel is dat zodra geld met de nevenactiviteit wordt verdiend, dit geld terugvloeit naar de programma’s. BNN-VARA meldde vooraf dat ‘eventuele winst van het DWDD pop-uprestaurant gaat naar de Antoni van Leeuwenhoek Foundation’. De stichting maakte dan ook reclame voor de kaartverkoop op Twitter. Nog een regel: wanneer geld wordt misgelopen, moet er geld worden verdiend met andere nevenactiviteiten.

De hele reconstructie uit nrc.next leest u hier op Blendle.