Hoe de ‘fails’ van Zara een hoop publiciteit opleveren

Met de marketing van Zara zit het wel goed. Hoe anders krijgt de Spaanse modeketen het voor elkaar om twee keer in een week onderwerp van gesprek te zijn op deze website. Werd hier eerder al de nieuwe genderneutrale collectie – en waarom die ‘hopeloos ouderwets’ zou zijn – besproken; nu is er gedoe ontstaan over een T-shirt dat per direct uit de winkels wordt gehaald. En dat is niet de eerste keer.

De tekst ‘Are you gluten free?’ op een simpel wit shirt was waarschijnlijk bedoeld als knipoog naar de populaire dieettrend om zo min mogelijk gluten te verorberen, maar voor de Spaanse Marta Casadesús was het aanleiding om een petitie te starten. Het zou beledigend zijn voor mensen met coeliakie – een glutenintolerantie. “Coeliakie is geen modetrend en het is ook geen ziekte om de spot mee te drijven,” zo schreef Casadesús, die zelf aan de aandoening lijdt. In korte tijd werd haar petitie door meer dan 53.000 mensen ondertekend: genoeg voor Zara’s moederbedrijf Inditex om de kritiek serieus te nemen. Volgens een door het bedrijf toegevoegde reactie is het bewuste shirt al weken geleden van de website gehaald en zal het ook in de fysieke winkels niet meer te krijgen zijn.

Best sympathiek. Maar het is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat rondom een kledingstuk van de keten. In de zomer van 2014 kon een shirt met de tekst ‘White is the new black’ ook op veel tegenstand rekenen. Racisme, zo vonden veel mensen. Het leverde Zara misschien flink wat boze blikken op, maar tegelijkertijd ook een hoop publiciteit. Niet veel later diezelfde zomer was het weer raak met een blauwwit gestreepte kinderpyjama met daarop een gele ster. Hoewel het kledingstuk was bedoeld als ‘sheriff’ pyjama, leek het volgens critici meer op het uniform dat gevangen moesten dragen in concentratiekampen. Auw. De keten haalde het shirt uit de collectie en bood netjes haar excuses aan.

Ondertussen hadden internationale media wel al volop aandacht besteed aan de ontstane ophef, net zoals dat nu weer gebeurt. De bezoekersaantallen van de website schieten ongetwijfeld omhoog om te kijken of het item écht niet meer te krijgen is. En om dan maar meteen even door de nieuwste collectie te bladeren.

Foto: Flickr | Aurelijus Valeiša